Valmennuksen tavoitteena on käynnistää kielimentorointi työyhteisössä sekä kouluttaa mentoreita ja aktoreita soveltamaan kielitietoisen ohjauksen toimintatapoja omassa työskentelyssä.
Toteutustapa on vuorovaikutteiset luennot ja työpajat. Luentojen ja työpajojen materiaalit toimitetaan osallistujille sovitulla tavalla.
Kenelle koulutus sopii?
esihenkilöille, mentoreille ja aktoreille
Koulutuksen sisältö
1. Kielimentorointitoiminta työyhteisössä -luento esihenkilöille (2 h)
Koulutuksessa käsitellään kielimentoroinnin hyötyjä koko työyhteisön näkökulmasta sekä sen vaatimia järjestelyitä työpaikalla, tutustutaan kielitietoisen ohjauksen perusteisiin ja ammatilliseen kielitaitoon osana ammattitaitoa. Pohditaan ammatillisen kielitaidon tilanteisuutta, kielellisenä mallina toimimista, kielenoppimista työssä sekä oppimisen tavoitteiden asettelua, kieliasioiden puheeksi ottamista sekä palautteen antamista ja erilaisia tapoja varmistaa ymmärtämistä.
2. Alkukoulutus mentoreille (2,5 h)
Mitä mentorointi on ja mentorin rooli, kielitietoisen ohjauksen periaatteet ja kielenoppiminen prosessina, kielenoppimisen tukeminen käytännössä, ohjauksen käytännön menetelmät, prosessin suunnittelu, kielellisenä mallina toimiminen käytännön työtehtävissä, palautteen antaminen, kielimentoroinnin ja kielikoulutuksen erojen havainnollistaminen. Koulutus sisältää ennakkotehtävän.
3. Alkukoulutus aktoreille (2,5h)
Mitä mentorointi on; Kielitietoisen ohjauksen periaatteet ja kielenoppiminen prosessina; Kielenoppiminen työssä; Aktorin rooli ja ohjausprosessiin osallistuminen aktiivisena toimijana; Palautteen vastaanottaminen; Vastuun ottaminen omasta oppimisesta ja oppimisstrategioiden omaksuminen, kielen itsenäisen oppimisen tavat.
4.Työpaja mentoreille ja aktoreille (2h)
Työpajassa käynnistetään mentoroinnin prosessi, tehdään alustavat suunnitelmat mentoroinnissa käsiteltävistä aiheista sekä harjoitellaan erilaisten kielitietoisen ohjauksen käytänteiden soveltamista.
5. Välitapaaminen (2 h)
Ennen tapaamista mentori-aktori pareille lähetetään kysely, joilla selvitetään osallistujien kokemuksia mentoroinnista, onnistumisia ja mahdollisia haasteita sekä kysymyksiä ja kielitietoisen ohjauksen osaamisen tarpeita. Välitapaamisessa käsitellään kyselyssä esiin tulleita asioita ja annetaan tukea ja ohjeita mentoroinnin jatkamiselle.
6. Ohjaustapaamiset á 45 min
Tarpeen mukaan järjestettävissä yksilöllisissä tai pienryhmätapaamisissa paneudutaan mentoroinnissa kohtaamiin konkreettisiin haasteisiin ja etsitään niihin kielitietoisia ratkaisuja.