21.2.2022
Isännöintiala on digitaalisessa murroksessa, ja asiakkaat odottavat isännöitsijältä aktiivista, nykyaikaista ja läpinäkyvää palvelua. Realia vastaa asiakkaiden tarpeisiin luomalla uusia toimintatapoja ja kehittämällä digitaalisia palveluja. Realian aluejohtaja Marko Hukkanen ja toimistoisännöitsijä Kristiina Lempiäinen kertovat kokemuksistaan koulutusyhteistyöstä Taitotalon kanssa.
Realia Isännöinti panostaa jatkuvasti henkilöstönsä osaamisen kehittämiseen. Yhtiön tavoitteena on asiakasodotusten ylittäminen ja kiinteistöjen arvon kehittäminen. Lupaukset on mahdollista täyttää ainoastaan ammattimaisella ja tulevaisuuslähtöisellä osaamisen johtamisella sekä huolehtimalla työntekijöiden hyvinvoinnista.
Toimistoisännöitsijöille koulutusta
Aluejohtajana toimiva Hukkanen kertoo, että kentältä nousi tarve vapauttaa enemmän aikaa isännöitsijöiden asiakastyölle.
– Kentän tarpeen ratkaisemiseksi kehitimme toimistoisännöitsijän työnkuvan, Hukkanen sanoo.
Uudessa mallissa toimistoisännöitsijä työskentelee isännöitsijän työparina hoitaen hallinnollisia tehtäviä. Näin isännöitsijälle jää enemmän aikaa asiakas- ja hallitustyöskentelylle. Toimistoisännöitsijälle ei ollut valmista koulutusta, joten Realia ja Taitotalo kehittivät yhdessä toimistoisännöitsijälle soveltuvan koulutuksen, jossa aloitti kahdeksantoista opiskelijaa. Koulutuksessa suoritetaan muun muassa yksi osa isännöitsijän ammattitutkinnosta. Osallistujat oppivat perusteet isännöitsijätyöstä, ja heillä on mahdollisuus suorittaa koko tutkinto loppuun myöhemmin.
Realia tarjosi kiinteistösihteereilleen mahdollisuutta kouluttautua uuteen toimistoisännöitsijän tehtävään.
Haluamme olla edelläkävijä
Hukkanen kertoo, että digitalisaatio muuttaa isännöintialaa jatkuvasti. Sen takia Realia aloitti mittavan muutosprosessin, johon kuului myös ohjelmistojen ja toiminnanohjausjärjestelmien uusiminen.
– Haluamme olla edelläkävijä, Hukkanen sanoo.
Yhtiön sisällä uusi toimistoisännöitsijän rooli on otettu hyvin vastaan. Työntekijät oppivat mielellään tehtävässä tarvittavia uusia taitoja. Isännöitsijät puolestaan voivat keskittyä ydintehtäväänsä, asiakkaiden palvelemiseen.
Realian ideologiassa korostuu myös tiimityö. Työ ei saa olla haavoittuvaista, vaan tieto pitää olla läpinäkyvästi saatavilla. Isännöinti on palveluammatti, jonka keskiössä on asiakas.
– Ilman tyytyväistä henkilöstöä ei ole tyytyväistä asiakasta, Hukkanen muistuttaa.
Koulutusyhteistyöllä uusia työntekijöitä
Hukkanen on tyytyväinen koulutusyhteistyöhön Taitotalon kanssa. Realia ja Taitotalo ovat tehneet yhteistyötä useita vuosia.
– Taitotalo on luotettava koulutusyhteistyökumppani, jonka kanssa toimiminen on avointa ja rehellistä.
Hukkanen kertoo, että Realia on saanut useita hyviä työntekijöitä tarjoamalla työharjoittelupaikkoja Taitotalon koulutusta suorittaville opiskelijoille. Hänen mukaansa Taitotalon asiantuntijat kantavat henkilökohtaisesti huolta isännöintialan työvoimatilanteesta.
– Me Realiassa suhtaudumme jokaiseen työharjoitteluun siten, että henkilöllä olisi harjoittelun jälkeen mahdollisuus siirtyä meille vakituiseen työhön rekrytointiprosessin kautta.
Ala tarvitsee uusia tekijöitä
Tulevaisuudessa alalle tarvitaan entistä enemmän tekijöitä, koska väkeä esimerkiksi eläköityy jatkuvasti. Hukkanen suosittelee koulutusyhteistyötä Taitotalon kanssa kaikille alalla toimiville yrityksille. Hukkanen vinkkaa myös, että alanvaihtajista on löytynyt loistavia työntekijöitä.
– Kouluttamalla ja työllistämällä alanvaihtajia olemme saaneet tiimiimme timanttisia osaajia, Hukkanen sanoo.
Koulutusmyönteisyyden myötä Realian toiminta pysyy ajantasaisena. Aallonharjalla oleminen vaatii sitä, että asiakasta palvellaan moderneilla menetelmillä ja sitä, että käytössä oleva tieto asetuksista ja lakipykälistä on tuoretta.
– Yksi kilpailuvalttimme on koulutusmyönteinen yrityskulttuuri, Hukkanen sanoo.
Koulutus mahdollistaa uralla etenemisen
Kristiina Lempiäiselle tarjoutui mahdollisuus opiskella toimistoisännöitsijäksi. Hän on työskennellyt Realialla reilut kymmenen vuotta.
– Tulin Realialle kiinteistösihteeriksi vuonna 2011.
Lempiäinen on oppinut koulutuksessa paljon uutta. Hän odottaa innolla uusia työtehtäviä, joita roolimuutos tuo mukanaan. Taitotalon kouluttajat ovat olleet asiantuntevia ja mukavia. Koulutuksen myötä on päässyt verkostoitumaan myös muiden realialaisten kanssa.
– Olemme valtakunnallinen konserni vahvalla paikallisella läsnäololla. Koulutuksessa on osallistujia ympäri Suomea. Työskentelen itse Haminassa, Lempiäinen kertoo.
Toimistoisännöitsijä hyötyy keittiöpsykologin taidoista
Kun kiinnostusta osallistua toimistoisännöitsijäkoulutuksiin kyseltiin, Lempiäinen ilmoittautui itse vapaaehtoiseksi. Hän pitää Realiaa hyvänä työnantaja, koska yhtiö tarjoaa muun muassa mahdollisuuksia uralla etenemiseen. Lempiäinen ei haaveile isännöitsijän työstä, vaikka siihenkin koulutuksen myötä olisi tulevaisuudessa mahdollisuuksia.
– Toimistoisännöitsijän tehtävä vaikuttaa minulle juuri sopivalta, Lempiäinen toteaa.
Työssään Lempiäinen kokee onnistuneensa silloin, kun haastavan ongelman kanssa toimistolle tullut asiakas jatkaa matkaansa tyytyväisenä. Työnkirjo on laaja, ja välillä tarvitsisi psykologin taitojakin. Vaikka palvelut digitalisoituvat ja sähköistyvät jatkuvasti, Lempiäinen pitää asiakkaiden kohtaamista tärkeänä.
– Hamina on pieni paikkakunta, ihmiset haluavat monesti tulla juttelemaan kasvotusten. Ja sijaitsemme ihan keskustassa, Lempiäinen sanoo.
Isännöintialaa Lempiäinen suosittelee kaikille kiinteistöalasta kiinnostuneille. Alalla on monipuolisia ja kiinnostavia työtehtäviä. Lempiäinen saakin asiakkailta runsaasti kiitosta mitä erilaisempien tehtävien hoitamisesta.