14.3.2023
Henkilöstöjohtajana minua kiinnostaa vastuullisuudessa erityisesti ihmisten johtamisen näkökulma. Mitä se oikein tarkoittaakaan? Ehkä voisi ajatella, että kysymys on sosiaalisten, taloudellisten ja ympäristöön liittyvien tavoitteiden vastuullisesta suunnasta sekä keskinäisestä tasapainosta.
Ajattelen että vastuullisuus ihmisten johtamisessa voisi jäsentyä alla olevan jaottelun mukaisesti;
- Henkilöstöhallinnollinen näkökulma
- Operatiivinen johtaminen ja toiminta työyhteisöjen arjessa
- Koko organisaation kulttuurinen näkökulma
Ensimmäisenä ihmisvastuullisuuden näkökulmana voisi nähdä henkilöstöhallinnollisen puolen.
Tarkoitan tällä perustavanlaatuisia prosesseja ja toimintatapoja, joilla ihmisiä organisaatiossa johdetaan. Onko palkanlaskentaprosessi selkeä ja luotettava? Ovatko työajat kohtuullisia, työaikalain mukaisia ja työhyvinvointia tukevia? Noudatetaanko työsopimuslainsäädäntöä ja työehtosopimuksia? Sovelletaanko muutostilanteissa hyvää henkilöstöpolitiikkaa ja yhteistoimintalainsäädäntöä? Nämä ensimmäisen tason asiat luovat perustan vastuulliselle ihmisten johtamiselle.
Toisena ihmisten johtamisen vastuullisuusnäkökulmana voisi toimia operatiivinen johtaminen ja toiminta.
Tärkeitä vastuullisuuskomponentteja tällöin olisivat työyhteisöjen toiminta, esihenkilötyö, osaamisen johtaminen. Vastuullisuuden taso löytyisi vastauksina seuraaviin kysymyksiin. Ovatko työyhteisöjen ilmapiiri ja keskinäinen vuorovaikutus positiivisia ja vastuuta kantavia? Kannustavatko ja valmentavatko esihenkilöt? Ovatko he tasapuolisia ja oikeudenmukaisia? Kehitetäänkö esihenkilöosaamista systemaattisesti organisaatiossa? Kehitetäänkö vastuullisuusosaamista organisaatiossa? Pidetäänkö henkilöstön työmarkkina-arvosta huolta heidän kyvykkyyksiään kehittämällä? Saavatko ihmiset osallistua heitä koskevien asioiden päätöstentekoon? Miten syrjintää ennalta ehkäistään ja yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tuetaan aktiivisesti? Ja kuinka rohkeasti hankaliin asioihin puututaan? Onko ihmisten toiminta työyhteisöissä ja johtamisessa vastuullista ja ammattimaista?
Kolmantena voisi olla kulttuurillinen näkökulma.
Tämä näkökulma pitää sisällään sekä johtamiskulttuurin että organisaatiokulttuurin. Tullaan isoihin asioihin kuten strategia, arvot, missio ja visio. Vastaus vastuullisuuteen voisi löytyä seuraavien kysymysten kautta. Näkyykö vastuullisuuden pyrkimys organisaation perustehtävässä ja missiossa entä tulevaisuuden tahtotilassa? Minkälainen ihmiskäsitys organisaatiossa vallitsee? Osallistetaanko henkilöstöä vahvasti organisaation isoissa asioissa? Miten päätökset tehdään, ja miten aikakäsitys otetaan huomioon vastuullisia päätöksiä tehdessä? Miten ristiriitoihin suhtaudutaan? Johdetaanko henkilöstökokemusta vastuullisesti ja suunnitelmallisesti? Entäs menestyksen mittarit, mistä onnistumisista palkitaan? Miten vastuullisuusnäkökulma huomioidaan kaikkein vaikeimmissa tilanteissa?
Vastuullisuuden jäsentäminen näihin kolmeen edellä mainittuun näkökulmaan ei ole tyhjentävää eikä aukotonta, mutta ehkä helpottaa hieman ymmärtämään vastuullisuutta ihmisten johtamisen laajassa kokonaisuudessa. Tärkeää on, että tiedostamme vastuullisuusnäkökulman kaikessa tekemisessämme, ihmisten johtamisessa ja muussa toiminnassa.
Kirjoittaja on Taitotalon henkilöstöjohtaja Minna Pohjola. Hän vastaa henkilöstöpalveluista ja niiden kehittämisestä. Henkilöstöjohtajan rooliin kuuluu myös osaamisen kehittäminen yhteistyössä henkilöstön ja johdon kanssa sekä viestintä. Minna ajattelee, että hyvinvoiva, motivoitunut ja osaava henkilöstö tuottaa parhaan asiakaskokemuksen.