4.5.2020
Lindén kiteyttää johtamisfilosofiansa yhteen lauseeseen. – Ei saa olla liian tyytyväinen nykytilaan, vaan koko ajan pitää pyrkiä kehittämän ja kehittymään, hän toteaa. Lindénin taktiikkana on kehittää itseään, jotta saisi kehitettyä myös yritystään, Neste K Alikeravantie -liikenneasemaa.
Työhyvinvointisuunnitelma ja johtamisen vuosikello
Suorittamastaan tutkintokoulutuksesta oli Lindénille monenlaista hyötyä. Opiskelun aikana syntyneitä suunnitelmia Lindén pitää tärkeänä sekä itsensä, että myös henkilökuntansa takia.
– Johtamisen vuosikellossa on esimerkiksi aikataulutettuna henkilöstöpalaverit joka kuulle, kehityskeskustelut tammi-helmikuulle ja niin edelleen, hän kertoo. – Kun toimimme aiempina vuosina lähinnä muistin varassa, oli näiden tärkeiden asioiden hoitaminen epätäsmällisempää. Kaikki tuli tehdyksi, mutta muuttuvien aikataulujen kanssa pelaaminen oli työlästä, Lindén toteaa.
Lindénin tekemässä työhyvinvointisuunnitelmassa on muun muassa työturvallisuuteen ja työssä viihtymiseen, työterveyteen, yhteishenkeen sekä omaan ja henkilökunnan jaksamiseen liittyviä asioita. Lindenillä on 15 työntekijää, jotka ovat liikenneasematyön moniosaajia.
Oppia siihen, mihin sitä tarvitsee
Lindénin mielestä Johtamisen ja yritysjohtamisen tutkinnosta oli mukavasti valittavissa erilaisia tutkinnon osia, jotta siitä sai hyvin omia tarpeita vastaavan. – Talouspuolen asiat minulla on jo hallussa, enkä tuntenut tarvetta kouluttaa itseäni niissä. Halusin kehittyä nimenomaan johtamispuolessa ja pystyinkin valitsemaan opiskeltavaksi juuri sitä, Lindén iloitsee.
Koulutuksen myötä Lindén on saanut uusia käytäntöjä omaan työhönsä. – Osaan paremmin organisoida omaa aikaani ja delegoida töitä. Olen ymmärtänyt, että minun ei tarvitse tehdä kaikkea itse, vaan jaan tehtäviä. Näin voin keskittyä itse myynnin ja liikepaikan johtamiseen sekä asiakkaisiin, Linden iloitsee.
Koulutuksen ROI
Kysyttäessä Lindeniltä, miten koulutus on maksanut itsensä takaisin, hän naurahtaa. Alikeravantien Neste K -liikenneaseman myynti on ollut kasvussa jo monta vuotta ja kasvun syitä ja seurauksia on vaikea arvioida.
– Olemme nyt koulutuksessa oloaikanani muuttaneet asioita ja järjestelleet myymälää sekä tehneet uusia herätealueita. Koulutukseni myötä sekä minä että henkilökuntani olemme saaneet uutta puhtia tekemiseen ja oppineet paljon lisämyynnin tekemisestä. Panostan henkilökunnan hyvinvointiin ja minä saan delegoimalla aikaa johtamistyöhön, Linden luettelee.
– En osaa eritellysti sanoa, kuinka paljon kasvuun on vaikuttanut mikäkin tekemämme asia, hän toteaa.
Syntynyt yrittäjäksi
Jotain vaikutusta Lindénin yrityksen menestykseen täytyy olla myös hänen sisäisellä palolla liikenneasematyöhön. – Liikenneasemayrittäminen on minusta kiinnostavaa juuri siksi, että tämä on niin laaja kenttä. Meillä on polttoainemyyntiä, autopesuja, kaasua, kahvila, ravintola ja myymälä. Tässä pitää hallita paljon asioita eli tämä ei ole tylsää milloinkaan, hän kertoo huomattavan tyytyväisenä. – En osaisi kuvitella olevani esimerkiksi ruokakauppayrittäjä – liikenneasema on minun maailmani, hän lopettaa.
Lisätietoa
Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto