Valmennuksessa opit olennaisuusarvioinnin perusteet ja sen konkreettisen soveltamisen vastuullisuustyössä. Valmennus tarjoaa käytännön taitoja sidosryhmien tunnistamiseen, kyselyn suunnitteluun ja toteutukseen sekä tulosten analysointiin, jotta voit vahvistaa vastuullisuusstrategiaasi konkreettisin askelin.
Kenelle koulutus sopii?
Valmennus antaa sinulle ja organisaatiollesi valmiudet ymmärtää olennaisuusarvioinnin perusperiaatteet ja mahdollisuuden käyttää saatuja tuloksia suoraan vastuullisuusstrategiasi vahvistamiseen.
Koulutuksen sisältö
Työpajatyöskentely, jossa opitaan syvällisesti ymmärtämään ja käyttämään olennaisuusarviointia yrityksen vastuullisuustyön perustana. Intensiivinen valmennus tarjoaa käytännön taitoja ja tietoa, joita tarvitset tunnistaaksesi organisaatiosi keskeiset vastuullisuuden painopisteet ja saadaksesi arvokasta tietoa sidosryhmiltäsi.
Valmennus jakaantuu kahteen osaan, ensimmäisessä työpajassa käsittelemme seuraavia aiheita:
- Olennaisuusarvioinnin perusteet. Aluksi sukellamme olennaisuusarvioinnin perusteisiin. Opit, miten tunnistaa ne sidosryhmät, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä yrityksen vastuullisuudelle, ja miten määritellä olennaisuuden käsite liiketoimintasi näkökulmasta.
- Olennaisuuden muotoilu. Tutkimme erilaisia tapoja määrittää olennaisuus ja sen muoto yrityksellesi. Keskustelemme kaksoisolennaisuuden konseptista ja siitä, miten vaatimustenmukaisuus vaikuttaa olennaisuuden määrittelyyn.
- Kyselyn suunnittelu. Keskitymme siihen, miten kysely voidaan räätälöidä vastaamaan yrityksesi tarpeita ja miten valita ne vastuullisuusnäkökohdat, jotka ovat olennaisia liiketoiminnallesi.
- Kyselyn toteutus. Käymme läpi käytännön vaiheet kyselyn toteuttamisessa. (Organisaatio toteuttaa kyselyn ensimmäisen työpajan jälkeen.)
Toisessa työpajassa on tulosten analysoinnin ja hyödyntämisen aika.
- Tulosten analysointi ja soveltaminen. Analysoimme tulokset ja nostamme esiin sidosryhmien painottamia asioita ja vertailemme niitä eri sidosryhmien välillä. Pohdimme, miten nämä tulokset ohjaavat vastuullisuusstrategiasi muotoilua ja yrityksen raportointia.
- Tulosten julkaiseminen ja käyttäminen. Toisen työpajan jälkeen voitte julkaista olennaisuusanalyysin, sekä hyödyntää sitä heti tehokkaamman vastuullisuusviestinnän ja -raportoinnin välineenä.
Olennaisuusanalyysi kasvattaa luottamusta organisaatiosi eri sidosryhmiin. Ei viherpesulle ja lillukanvarsille! Osaatte keskittyä siihen millä on todellista vaikutusta.
Työpajatyöskentelyllä varmistamme, että opit eivät jää pelkästään teoriaan, vaan pääset soveltamaan niitä heti käytännössä.