1.3.2023
Kestävä kasvu on termi, jota käytetään kuvaamaan taloutta, joka ei toimi nykyisen kilpailuyhteiskunnan ehdoilla, vaan huomioi planeettamme rajallisuuden ja innovoi sen pohjalta uudenlaisia toimintatapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi erilaiset kiertotalouden mallit, kuten innovatiiviset jakamisalustat, joilta voi ostaa tuotetta tai resurssia palveluna, uudet energiaratkaisut tai vähähiilisemmät tuotteet. Kestävän kasvun päämäärä on luoda kestävä talous, joka edistää taloudellista vaurautta ja hyvinvointia ilman, että ympäristön kestokykyä ylitetään tai sosiaalisia oikeuksia loukataan.
Kestävä kilpailukyky taas tarkoittaa yrityksen kykyä menestyä sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä niin, että se samalla huomioi kestävän kehityksen periaatteet.
Miten rakennetaan kestävää kilpailukykyä?
Laadin sinulle seuraavan listan, jonka avulla voit aloittaa kestävän kilpailukyvyn rakentamisen yhdessä tiimisi kanssa:
- Strategian suuntaaminen kestävyyteen: Suuntaa yrityksen tavoitteet, visio, missio ja arvot kestävän kehityksen periaatteiden mukaisiksi. Kuvaa yrityksesi tarkoitus niin, että se todella puhuttelee asiakkaitasi, yhteisöäsi, yhteistyökumppaneitasi – ketä ikinä palveletkin.
- Tulevaisuusajattelu: Haasta itseäsi ja organisaatiotasi ajattelemaan oman nykytoiminnan raamien ulkopuolelle. Mitkä ovat sinun toimialasi megatrendit ja hiljaiset signaalit? Miten tämän hetken päätöksesi vaikuttavat yritystoimintasi tulevaisuuteen? Mitä mahdollisia ja mahdottomia tulevaisuuksia näet? Todellinen tulevaisuus on luultavasti nykyisen mielikuvituksesi saavuttamattomissa. Kehitä omia ja organisaatiosi tulevaisuustaitoja.
”Ajattele laatikon ulkopuolelle… entä jos koko laatikkoa ei ole?”
- Kädenjäljen kasvattaminen: Jalanjälki kuvaa organisaation toiminnasta syntyviä negatiivisia vaikutuksia. Kädenjäljellä taas tarkoitetaan kaikkia positiivisia vaikutuksia, joita organisaatio saa toiminnallaan aikaiseksi. Jalanjäljen pienentäminen harvoin kasvattaa kilpailuetua. Kasvattamalla omaa ja asiakkaittensa kädenjälkeä, yritys voi saavuttaa kestävää kasvua ja kilpailuetua. Miten sinun yrityksesi voisi kasvattaa asiakkaitten ja yrityskumppaneiden kädenjälkeä?
- Innovatiivisuus: Ratkaise isompia ongelmia asiakkaillesi ja planeetallemme kuin kilpailijasi. Kehitä uusia kestäviä ratkaisuja, tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen liittyviin haasteisiin. Kestävät innovaatiot auttavat yritystäsi erottumaan kilpailijoistaan ja löytämään uusia markkinoita.
- Yhteistyö: Yhteistyö muiden yritysten, sidosryhmien ja yhteisöjen kanssa voi auttaa luomaan kestävän kilpailukyvyn edellyttämää kyvykkyyttä ja tehokkuutta. Se voi myös tuoda tarvittavaa laajempaa yhteiskunnallista tukea ja hyväksyntää.
- Kestävä ja vastuullinen johtajuus: Johtajana tunnistat vastuullisuuden tärkeyden yrityksellesi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, ja toimit sen mukaisesti. Sinulla on kyky päästää irti toimimattomista malleista ja tavoista, jotta uutta pääsee syntymään. Olet rohkeasti kestävä, selkeä viestinässäsi, yhdenmukainen ja pysyt linjassasi. Luot turvallisen alustan yksilöiden rohkeudelle.
- Avoin viestintä: Viesti rehellisesti vastuullisen toiminnan tuloksista. Kerro myös siitä, mitä kehitettävää yrityksellänne edelleen on. Viherpesulla ei toteuteta kestävää kasvua. Sen sijaan keskeneräisistäkin asioista voi viestiä, kun suunta on oikea. Se auttaa luomaan luottamusta sidosryhmien keskuudessa ja edistää yrityksen mainetta vastuullisena toimijana. Hyvä maine rakentaa yrityksesi kilpailuetua.
”Mitä jos, ei enää puhuttaisikaan vastuullisuusviestinnästä, vaan vain viestinnästä?”
- Siis jotain enemmän kuin laki tai ISO-standardit vaativat: Kestävän kilpailukyvyn rakentamisessa on tärkeää ottaa huomioon ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen liittyvät riskit, ja kehittää kestäviä ratkaisuja riskien hallitsemiseksi. Kestävä kasvu vaatii yritykseltä kuitenkin enemmän kuin mitä laki, sertifikaatit tai toimintajärjestelmät edellyttävät. Haasta itseäsi ja organisaatiotasi viemään kestävyysajattelu liiketoiminnan ytimeen. Mitä se tarkoittaisi sinun yrityksessäsi?
- Sitouta organisaatio: Kestävänä johtajana sinun tulee tietysti itse olla henkilökohtaisesti sitoutunut vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Seuraavaksi tärkein taso on johtoryhmäsi. Te näytätte lopulle organisaatiolle esimerkkiä henkilökohtaisessa toiminnassanne.
”Onko organisaatiosi johto kestävän kasvun keulakuva, vai heikoin lenkki?”
- Mittarit, seuranta ja johtamisjärjestelmät: Kestävä kasvu on jatkuvaa parantamista. Kuten mille tahansa toiminnalle, tulee sille asettaa tavoitteet ja mittarit. Miltä hyvä näyttää? Milloin olet siellä? Miten palastelet tavoitteet? Seuraa yrityksen toiminnan sekä vastuullisuus- ja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista johtoryhmätasolla. Ota käyttöön sopiva johtamismalli, kuten OKR (Objectives and Key Results), jonka avulla toimeenpanet kestävän kasvun strategiasi ja jaat sen yhdessä koko organisaatiosi kanssa.
Taitotalo kulkee mukanasi ja auttaa sinua kestävän kasvun strategian laadinnassa ja toimeenpanossa.
Meillä päivität oman ja tiimisi osaamisen kestävän kasvun vaatimalle tasolle. Räätälöimme yrityksellesi kestävän kasvun työpajan tai autamme sinua ottamaan OKR-mallin käyttöön tukemaan strategiasi toimeenpanoa.
Taitotalossa on myös tarjolla esimerkiksi seuraavia tutkintoon johtavia koulutuksia, joissa voit päivittää johtamisosaamistasi:
Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Tuotannon esimiestyön erikoisammattitutkinto
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto
Taitotalo kehittää aktiivisesti kaikkien toimialojensa vastuullisuusosaamista ja tutkintojensa kestävän kehityksen opetusta. Lue Vastuullinen ja kestävä Taitotalo -projektista.
Kirjoittaja Miisa Helenius vastaa Taitotalon kehityshankkeista ja -projekteista. Miisan mielestä kestävyyden johtaminen on aikakautemme tärkeintä johtajuutta. Jokainen meistä toteuttaa sitä omalla tavallaan työssään ja elämässään, positiostaan riippumatta.