Hanke toteutetaan 5.12.2022–28.2.2025.
Hankkeessa koulutetaan työssä olevia, jotka kokevat tarvitsevansa media- ja markkinointiosaamiseen täydennystä.
Hanketta koordinoi Taitotalo.
Koulutus järjestetään yhteistyössä media- ja markkinointialan ammattilaisten kanssa.
Media on läsnä meidän jokaisen arjessa enenevässä määrin. Liki 90 % suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Myös suhteellisen tuoreita, nousukiidossa olevia tulevaisuuden trendejä, kuten podcasteja, kuuntelee jo nyt yli 50 % suomalaisista. Kun ääneen lisätään liikkuva kuva, päästään kiinni toiseen nousujohteiseen ilmiöön: striimaus ja videotuotanto, joiden parissa aikaansa viettää myös yli puolet suomalaisista.
Mediassa markkinoinnin rooli on nostanut päätään viime vuosina, jonka myötä jokainen median käyttäjistä törmää päivittäin esimerkiksi spotti-, piilo- ja hakusanamainontaan. Tekniikan kehittyminen kasvattaa entisestään toimintakentän monimuotoisuutta. Tämä luo markkinoinnille uusia mahdollisuuksia ja haastaa ammattilaiset pysymään kehityksen kyydissä. Tässä vauhdissa autamme pysymään mukana.
Koulutuksen tavoite on kehittää opiskelijan olemassa olevaa ammattitaitoa vastaamaan paremmin nykypäivän digitaalisen työelämän mediamarkkinoinnin tarpeita. Toteutus nojaa nykyhetken media-alan trendeihin: äänituotanto (podcastit) ja visuaalinen markkinointi (video- ja kuvatuotanto). Toteutuksen tavoitteena on teknisen osaamisen kehittymisen lisäksi kasvattaa opiskelijoiden kykyä tuoda ammattitaitoansa näkyväksi. Koulutuksen aikana kukin osallistuja julkaisee yhden podcastin, videon sekä somejulkaisun (lyhytvideo/kuva).
Koulutuksen toteutus ja sisältö
Modernin digimarkkinointimateriaalin tuotannon osaaja järjestetään syksyllä 2023 kahden kuukauden mittaisena iltatoteutuksena (kaksi iltaa viikossa). Koulutus sisältää innostavia ja motivoivia pohdintatehtäviä, projektiluontoisuutta, verkostoitumista, yhteisöllisyyttä tukevaa opetusta sekä paljon itsenäisesti opiskeltavaa tukimateriaalia.
Opetusilloissa syvennetään aiheita, kuten
• podcastit
• videotuotanto
• sometuotanto
• pelillistämisen hyödyntäminen
• digi-/mediamarkkinointi
Koulutus on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.