Taitotalo täyttää viisi vuotta. Juhlistamme vuotta teemalla, jonka ytimessä on strateginen voima, jota maailman menestyneimmät yritykset, kuten Disney, Google ja Microsoft jo hyödyntävät: uteliaisuus.
Miksi uteliaisuus on osa strategiaa?
Harvard Business Schoolin professori Francesca Gino on osoittanut tutkimuksessaan (Harvard Business Review 09/2018), että uteliaisuuden vahvistaminen työyhteisöissä tuo merkittäviä liiketoimintahyötyjä.
Uteliaisuus tuottaa merkittäviä säästöjä
Ylimmän taso johtajien keskuudessa toteutettu tutkimus osoittaa, että yli 80 % uteliaisuuteen panostavista organisaatioista säästää vuosittain merkittävästi – pienet organisaatiot jopa 100 000 € ja suuret yli miljoona euroa panostamalla uteliaisuuteen.
34 % enemmän luovia ideoita
Yhden yksikköpisteen lisäys työntekijän uteliaisuudessa lisäsi 34 % hänen tuottamiensa luovien ideoiden määrää.
Vähemmän päätöksentekovirheitä
Uteliaisuus vähentää taipumusta vahvistusharhaan ja stereotyyppiseen ajatteluun.
Parempaa yhteistyötä ja vähemmän konflikteja
Uteliaat tiimit kommunikoivat avoimemmin ja työskentelevät sujuvammin.
Korkeampi työn suorituskyky ja asiakaspalvelun laatu
Esimerkiksi asiakaspalvelutyössä uteliaat työntekijät hakevat enemmän tietoa, mikä näkyy laadukkaampana asiakaskokemuksena.
Vaikka 92 % työntekijöistä kokee uteliaisuuden tuovan uusia ideoita ja motivaatiota, vain 24 % kokee uteliaisuutta säännöllisesti työssään – ja 70 % kokee työpaikallaan esteitä kysymysten esittämiselle.