Oppilaitosten erot käytännön toiminnassa
Vierailijat tutustuivat Taitotalon tiloihin. Kävimme keskustelua, miten erilaiset vaatimukset ammatillinen koulutus asettaa tilojen käytölle verrattuna luentopohjaiseen koulutukseen. Taitotalossa on koulutusta 36 eri alalle. Vieraamme usein hämmästyvät eri alojen tilatarpeesta; trukin käyttöä on vaikea opetella samassa tilassa, jossa harjoitellaan eläinpotilaiden anestesiahoitoa. Erilaiset tilatarpeet näkyvät myös neliömäärissä ja vuokrakuluissa.
Ammatillisen koulutuksen laatupalkinto saa ymmärrystä
Ylpeinä saimme esitellä viime vuonna saamaamme ammattikoulutuksen laatupalkintoa, jonka perusteina olivat muun muassa erinomainen verkostomainen toimintakulttuuri ja kumppanuusyhteistyö, toimialojen ja liiketoiminnan ymmärrys, sekä korkealaatuiset palvelut yrityksille ja opiskelijoille. Taitotalolla on ammatillisessa koulutuksessa ainutlaatuinen kumppanuusmalli, jonka avulla yhteiskunnan eri toimijoiden huomiot ja tarpeet välittyvät tietoomme aktiivisesti. Kerroimme kokemuksestamme, että olemme aidosti työelämän kehittäjä ja vastaamme työelämän tarpeisiin joustavasti.
Valtakunnalliset koulutustarpeet
Taitotalo toi esille pohdintaa, että oppilaitostoimijoiden tulisi entistä aktiivisemmin tunnistaa työvoimapula-alat ja kohdentaa koulutusta niille. Yhtenä vahvana ohjenuorana Taitotalon toiminnassa on vastuullisuus. Tämä näkyy muun muassa siten, että tunnistamme alat, joille työllistyminen on realistista. Emme kouluta ihmisiä aloille, joissa työllistyminen on haastavaa.
Saimme paljon ajankohtaista tietoa vierailtamme ja uskomme, että pystyimme kertomaan tarpeellisia tietoja vierailijoidemme tehtävien hoitoa varten.
Uutisen yläkuvassa vasemmalla johtava tuloksellisuustarkastaja Sami Vuorinen, ylitarkastaja Nina von Hertzen-Oosi, rehtori Jarkko Paananen sekä koulutusasiantuntija Kimmo Auvinen.
Teksti ja kuvat: Kimmo Auvinen