5.3.2025

Oppimisen tuki ja opintojen ohjaus ovat opiskelijoita osallistavia palveluita, jotka tukevat oppimista ja elämänsuunnittelua. Niitä ylläpitää ja toteuttaa ammatillisen oppilaitoksen ohjausverkosto. Se on monipuolinen ja laaja-alainen järjestelmä, joka ulottuu oppilaitoksen sisäisiin ja eri yhteistyökumppaneiden välisiin toimintoihin.
Yksi tärkeimmistä oppilaitoksen yhteistyökumppaneista ovat hyvinvointialueiden opiskeluhuoltopalvelut, joiden kanssa yhdessä muodostuu moniammatillinen ja monihallinnollinen verkosto opiskelijan hyvinvoinnin turvaamiseksi opintojen aikana. Yhteinen tavoite on, että opiskelujen aikainen hyvinvointi kantaa myös työelämän tehtäviin tai jatko-opintoihin.
Moniammatillista yhteistyötä ei ole tutkittu paljon opiskeluhuollon tai sosiaali- ja terveysalan palveluiden hallinnollisten uudistusten yhteydessä. Yhteistyön tarve on kuitenkin ilmeinen, sillä oppilaitosyhteisöt ovat yhä moninaisempia. Eri organisaatiorakenteisiin hajautuneiden ammattilaisten yhteistyö voi olla vaikeaa ja vaarantaa opiskeluhuollon toteutumisen. Siksi on tärkeää ymmärtää, mitkä tekijät edistävät tai estävät moniammatillista yhteistyötä.
Hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös oppilas- ja opiskelijahuoltolaki. Lainsäätäjän tavoitteena oli varmistaa kunnan, yksityisten koulutuksen järjestäjien ja hyvinvointialueen välinen yhteistyö opiskeluhuollossa. Tämä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, sillä opiskeluhuolto kattaa yli miljoona oppilasta ja opiskelijaa eri kouluasteilla.
Hyvinvointia yhteistyössä arjessa toivon pedagogiikan avulla
Taitotalo tekee moniammatillista yhteistyötä Helsingin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden toisen asteen opiskeluhuoltopalveluiden kanssa. Olemme jo vuosien ajan kehittäneet ja syventäneet arjen yhteistyötä. Nyt olemme yhdessä uuden toimintamallin kehittämisen äärellä.
Helsingin toisen asteen opiskeluhuollon tavoitteena on rakentaa opiskelijoiden tulevaisuususkoa, hyvinvointia ja resilienssiä toivon pedagogiikalla. Toivon pedagogiikka vastaa Helsingin kaupunkistrategiasta ja Koulutus 2030 -visiosta nouseviin suuriin tarpeisiin:
1. hyvinvoinnin ja terveyden vahvistamiseen,
2. sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen kehittämiseen sekä
3. segregaation ehkäisemiseen.
Helsingin toisen asteen opiskeluhuollon henkilöstö on kutsunut taitotalolaisia ja muita ammatillisia oppilaitoksia mukaan tähän yhteistyöhön.
Taitotalon positiivinen pedagogiikka tukee yhteisiä tavoitteita
Taitotalossa opetus- ja ohjaushenkilöstö on jo aikaisemmin ottanut käyttöön positiivisen pedagogiikan ja resilienssitutkimuksen toimintamalleja opiskelijoiden opetuksessa ja ohjauksessa. Omien vahvuuksien ja osaamisen sanoittaminen on tärkeä taito työpaikalla. Työhyvinvointia tukee yksilön resilienssi, eli kyky sopeutua esim. muutoksiin työympäristössä.
Olemme Taitotalossa toteuttaneet vuosittain opiskelijoiden hyvinvointikyselyä, tarkoituksena on osallistaa opiskelijat hyvinvointia tukevien toimintamallien kehittämiseen. Olemmekin saaneet arvokasta palautetta toiminnastamme ja järjestäneet oppilaitosyhteisönä erilaisia tapahtumia hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kaikkein vaikuttavinta on kuitenkin vastata hyvinvoinnin haasteisiin opiskelijoiden päivittäisissä arjen tilanteissa ja rakentavan vuorovaikutuksen keinoin. Siksi esimerkiksi olemme varmistaneet opiskelijakuntatoiminnalla jatkuvan vuoropuhelun opiskelijoiden ja Taitotalon henkilöstön kesken.
Hyvinvointityön kehittäminen on koko oppilaitosyhteisön yhteinen tehtävä
Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan yhteinen näkemys toimintatavoista, työnjaosta, resursseista ja hallinnosta. Eri organisaatioista tulevien tavoitteiden on oltava kaikkien ammattiryhmien tiedossa, kun ohjauspalveluja toteutetaan opiskeluhuollossa moniammatillisesti. On varmistettava, että sekä henkilöstö että opiskelijat tietävät, mitä palveluja on tarjolla ja kuka on vastuussa mistäkin toiminnosta. Kun tavoitteet ovat molempien organisaatioiden näkökulmasta tärkeitä, jaetun johtajuuden avulla niistä tulee yhteinen tavoite.
Tutkittua tietoa ammatillisesta koulutuksesta
Opetushallitus on julkaissut vuoden 2025 alussa Yhteisöllisen opiskeluhuollon tilannekuvan ammatillisessa koulutuksessa -raportin. Siinä todetaan, että yhteisöllisen opiskeluhuollon haasteet kulminoituvat johtamisen ja rakenteiden ongelmiin, koska toimijat työskentelevät kahden eri hallinnon alan alla. Koulutuksen järjestäjän ja hyvinvointialueen yhteistyö, johtamisen rakenteet ja käytänteet sekä tiedonkulku muodostavat yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön perustan.
Helsingin toisen asteen opiskeluhuollon Toivon johtamisen aamukahvit -webinaarit ovat nähtävissä Helsinki-kanavalla, ja niihin ovat tervetulleita kaikki toivon johtamisesta kiinnostuneet!
Me taitotalolaiset olemme vastanneet yhteistyökutsuun. Rakennetaan opiskeluhyvinvointia yhdessä!
Maarit Tourunen vastaa Taitotalossa ohjauksen ja tuen tiimin toiminnasta. Hänelle kuuluvat myös kansainvälisen toiminnan henkilöiden esihenkilötehtävät ja hanketyö.
Erja Raussi on Taitotalon opinto-ohjaaja, joka tekee tällä hetkellä väitöskirjaa aiheesta Hyvinvointia tukevan yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön johtaminen ammatillisessa koulutuksessa.