30.11.2023
Koulutusalan organisaatiossa ihmiset ovat tärkein voimavaramme. Miksi emme siis varmistaisi, että kaikille syntyy laadukas ja merkityksellinen kokemus työskentelystä Taitotalossa?
Ensikosketukseni Taitotalon työntekijäkokemukseen koin tullessani reilu vuosi sitten Taitotaloon töihin. Pohdin ensimmäisten päivien aikana, että minulla on lämmin ja tervetullut olo ja aidosti haluttiin antaa aikaa kohtaamiselle. Mielestäni tällainen ihmiskäsitys on lähtökohtana hyvälle työntekijäkokemukselle. Miten kohtaamme toinen toisemme? Kohtelemmeko toisia arvostavasti ja kunnioittavasti? Me ihmiset haluamme tulla kohdatuksi ja kuulua porukkaan. Tähän me jokainen vaikutamme joka päivä ollessamme paikan päällä tai etäyhteydellä.
Ihmisten aito kohtaaminen ja läsnäolo eivät ole itsestäänselvyys. Työntekijäkokemus lähteekin eritoten hyvästä johtajuudesta. Johtamisen periaatteisiimme kuuluvat oikeudenmukainen kohtelu ja inhimillinen kohtaaminen. Tämän vuoksi sydämeni sykkii johtamisen kehittämiselle. Valmentava johtajuus ja esimerkillä johtaminen ovat avaimia onnistuneeseen kohtaamiseen ja kokemukseen. Luommeko tilaisuuksia kohdata ja arvostaa?
Johtamisen kehittämisen lisäksi minulle on tärkeää, että tekemämme asiat perustuvat dataan ja tiedolla johtamiseen. Se on lähtökohta hyvälle henkilöstöjohtamiselle. Siksi työntekijäkokemuksen mittaaminen on mielestäni yhtä tärkeää kuin muidenkin asioiden mittaaminen. Meillä Taitotalossa tehdään henkilöstötutkimus 2 kertaa vuodessa. Henkilöstötutkimuksen tulokset puhuvat puolestaan: hyvinvointi-indeksimme oli syksyllä 2023 huikeat 4,2 (asteikolla 1–5, jossa 5 on erinomainen). Vastausprosentti oli 86 %. Tämä kertoo, että hyvän työntekijäkokemuksen arvostaminen on meille jokaiselle tärkeää. Henkilöstötutkimuksen lisäksi keräämme joka kuukausi työnantajan suositteluindeksiä.
Mittaaminen on tietysti turhaa ilman, että mitattujen tulosten perusteella tehdään toimenpiteitä. Yksi esimerkki henkilöstötutkimuksessa nousseesta koko talon kehittämiskohteesta oli osaamisen kehittämisen lisääminen talon sisällä. Lähdimme työstämään henkilöstölle erilaisia mahdollisuuksia oman ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen. Nykyisin meillä toimii osaamisen johtamisen verkosto, jossa on mukana työntekijöitä kaikista henkilöstöryhmistämme. Kollegani fasilitoi verkostoa. Osaamisen johtamisen verkosto suunnittelee ja kehittää sekä koulutustarjontaa että työssä oppimisen mahdollisuuksia koko talolle. Lisäksi joka kuukausi keskustelemme Howspace-alustalla erilaisista oppimisen teemoista koko henkilöstön voimin. Nämä ovat loistavia esimerkkejä siitä, että työntekijäkokemus syntyy kuulemisesta ja aidosta mukaan ottamisesta.
Toinen esimerkki työntekijäkokemuksen kehittämisestä yhdessä on henkilöstön hyvinvointiryhmä Tarmo. Ryhmä perustuu vapaaehtoisuuteen, ja tarmolaiset järjestävät henkilöstömme näköisiä tapahtumia. Ryhmä on toiminut nyt reilu 2 vuotta, ja he ovat järjestäneet henkilöstöllemme muun muassa joogaa, jumppaa, teatteri-iltoja sekä tietysti huikeita kesäjuhlia sekä pikkujouluja. Tämä on yksi esimerkki siitä, miten toiminnastamme tulee työntekijöidemme näköistä, kun sitä tehdään yhdessä.
Yhdessä onnistuminen on minulle asia, jota arvostan työntekijänä ja työntekijäkokemuksen kehittäjänä Taitotalossa. Yhdessä luomme voittavaa kulttuuria, joka syntyy arvojen mukaisesta toiminnasta ja kunnioituksesta muita kohtaan. Inhimillinen työelämä rakentuu näiden asioiden ympärille, ja tässä työssä on hienoa olla mukana.
Kirjoittaja, Elina Koivusalo, työskentelee HR Business Partnerina Taitotalossa. Elinan intohimona on johtamisen ja työntekijäkokemuksen kehittäminen. Elina uskoo, että laadukkaalla johtamisella muutamme maailmaa inhimillisemmäksi ja onnellisemmaksi. Siksi Elina on inspiroitunut kaikista kohtaamisista, joita hän työssään esihenkilöiden ja johtajien kanssa saa kokea.