5.4.2022
Opiskelijan tilanne on aina yksilöllinen ja tärkeintä on löytää opiskelijalle juuri hänen tarpeitaan vastaava ja hänelle parhaiten soveltuva opintopolku. Opinnollistamisen polulla opiskelijan vahvuuksia tunnistetaan ja ammatillista osaamista kehitetään työelämälähtöisesti sekä tuetaan opiskelijaa yksilöllisellä opintopolulla unohtamatta vertaistuen merkitystä.
Oman työssä hankitun osaamisen näyttäminen juuri omalla tavalla
Opinnollistamisella tarkoitetaan työpajalla tai muussa työvaltaisessa ympäristössä hankittavan osaamisen tunnistamista, vertaamista ammatillisen tutkinnon perusteisiin ja dokumentoimista. Opinnollistaminen on työelämälähtöinen keino lisätä osaamista aidoissa työtehtävissä työpaikoilla sekä saada ammatillinen osaaminen näkyväksi käytännönläheisellä tavalla. Opinnollistaminen mahdollistuu, kun työpaikalla on tarjota ammattitaitoa vastaavia työtehtäviä ja ammatillista ohjausta osaamisen hankkimisessa. Opinnollistaminen on mahdollisuus osoittaa käytännön työtehtävissä hankittu osaaminen Taitotalon järjestämässä näytössä ja saada myös Taitotalosta todistus tutkinnon osan tai osien suorittamisesta.
Alan ammattilaiseksi voi oppia työelämässä oppimalla, ja osaamisen karttuessa myös omat työllistymismahdollisuudet paranevat. Ammatillisilla oppilaitoksilla on velvollisuus tunnistaa myös muualla kuin oppilaitoksessa hankittua osaamista. Opinnollistamisen avulla opiskelija pääsee näyttämään työssä hankkimaansa osaamista juuri omalla tavallaan.
Oikeus osata -hankkeessa on opiskelija ohjauksen keskiössä
Koulutuksen muuttuessa yhä enemmän työpaikalla tapahtuvaksi oppimiseksi on työpaikalla tapahtuvan ohjauksen merkitys korostunut. Pilotoimme Taitotalossa opinnollistamisen mallia yhteistyössä Samarian kanssa vuonna 2021-2022. Opintojen ohjauksen kehittämistyö on yksi Oikeus osata -hankkeen tavoitteista.
Oikeus osata -hankkeen tavoitteena on opiskelijoiden oppimistulosten ja oppimisen edellytysten parantaminen ja ammatillisen koulutuksen laadun varmistaminen. Kiinteä osa hanketta on opinto-ohjauksen kehittäminen ja ohjauksen laadun parantaminen. Oikeus osata -hankkeen aikana suunnittelimme ja toteutimme opinnollistamisen mallia Taitotalossa.
Opinnollistamisen lähtökohtana on opiskelijoiden kiinnostuksen kohteiden ja vahvuuksien tunnistaminen sekä opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittäminen työelämälähtöisesti. Oppimistulosten varmistamiseksi kehitimme myös verkossa tapahtuvaa ohjausta ja hyödynsimme digitaalista oppimisympäristöä entistä monipuolisemmin. Verkostoyhteistyön vahvistaminen ja säännöllinen yhteistyö opiskelijaan opintojen edistämiseen liittyvien verkostojen kanssa on onnistumisen yksi lähtökohta.
Oikeus osata -hankkeen kohderyhmänä on työelämän oppimisympäristöt ja verkostoyhteistyö. Ohjauksen kehittämistyö toteutettiin yhdessä työelämän edustajien sekä opiskelijoiden kanssa.
Työelämässä tapahtuvaa oppimista tukee työelämälähtöinen opetus
Opinnollistamisen mallin luominen lähti liikkeelle yhteistyössä Samarian työpaikkaohjaajien kanssa. Suunnittelimme yhdessä opinnollistamisen opintopolun ja selkeän kuvauksen opiskelijan matkasta jo koulutukseen hakeutumisvaiheesta osatutkinnon suorittamiseen asti sekä opiskelijan jatko-opintopolkujen pohtimiseen asti.
Samarian kanssa tehtävän yhteistyön myötä valittiin suoritettavaksi osatutkinnoksi asiakaspalvelun osatutkinto, joka on osa laajaa liiketoiminnan perustutkinnon kokonaisuutta. Asiakaspalvelun osatutkinnon suorittamisen tavoitteena on hankkia osaamista asiakaspalvelun työtehtävissä. Oman osaamisen ja ammattitaidon näyttö toteutetaan työpaikalla. Työelämässä tapahtuvaa oppimista tukee työelämälähtöinen opetus. Verkossa tapahtuva opetus mahdollistaa sen, että opiskelijat ja työpaikkaohjaajat voivat osallistua opetustuokioihin eri puolelta Suomea. Opetustuokioiden sisältö on suunniteltu vastaamaan asiakaspalvelun osatutkinnon ammattitaitovaatimuksia.
Koulutuksessa käydään läpi ajankohtaisia asiakaspalvelutyöhön liittyviä teemoja. Oppimisen keskiössä on pienryhmätyöskentely, työpaikkaohjaajien ammatillinen tuki työpaikalla sekä ammatillisen erityisopettajan ja kouluttajan ohjaus. Opettajan tehtävä on varmistaa, että opiskelija motivoituu! Parhaat oppimistulokset syntyvät kuitenkin yhteistyöllä!
Opiskelija osoittaa osaamisensa tekemällä käytännön työtehtäviä ja työprosesseja työpaikalla. Koulutuksen alussa laaditaan näyttösuunnitelma, jonka tarkoituksena on ohjata tutkinnon suorittamista niin, että opiskelija tekee työpaikalla tutkinnon osassa vaadittavia työtehtäviä. Koulutuksen loppuvaiheessa opiskelijan ammatillista osaamista myös arvioidaan.
Mitä on opiskelijalle hyvä elämä?
Opinnollistamisen keskiössä on opiskelijan vahvuuksien ja osaamisen tunnistaminen. Opettajan tulee herättää kiinnostus opiskelijalle oman elämän hallintaan. Mitä on opiskelijalle hyvä elämä ja mitä se hänelle oikein merkitsee? Sitä on hyvä pohtia jokaisen opiskelijan kohtaamisessa. Käytössämme on useita osaamisen tunnistamiseen ja itsearviointiin liittyviä työkaluja. Koulutuksen alkuvaiheessa opintojen onnistumisen kannalta on tärkeintä opiskelijan oman innostuksen syttyminen ja erityisesti henkilökohtaisen kiinnostuksen kohteen löytäminen opintojen aloittamista varten.
Kun oikea suunta on löytynyt, on helpompi asettaa tavoitteet, miettiä riittävät tukitoimet työpaikalle ja opintoihin. Digitaaliset oppimisen ohjaus- ja tukipalvelut sekä moniammatillinen verkostoyhteistyö takaavat opiskelijoiden laadukkaan ja vaikuttavan opintopolun kohti opiskelijan tavoitteita.
Verkossa tapahtuva ohjaus ja digitaalinen oppimisympäristö sekä verkostotyö oppimisen tukena
Opinnollistamisen polulla opiskelijan opinnot etenevät entistä sujuvammin kohti yksilöllistä opintopolkua mahdollisimman opiskelijalähtöisesti opiskelijan tarpeet ja oppimistulokset huomioiden. Verkossa tapahtuva ohjaus ja digitaalisen oppimisympäristön hyödyntäminen mahdollistavat myös oppimisympäristön huomioimisen ajasta ja paikasta riippumatta.
Opetus- ja ohjaustyön siirtyessä yhä enemmän verkossa tapahtuvaksi ohjaamiseksi ja opettamiseksi on ollut tarve kehittää uusia digitaalisia oppimisympäristöjä sekä luoda opiskelijoille helposti saatavia tuki- ja ohjauspalveluja. Helposti saavutettavat palvelut madaltavat sekä työpaikkaohjaajien että opiskelijoiden kynnystä ottaa yhteyttä ohjaajaan. Yksilöllisen opintopolun luominen ja tukitoimien tarjoaminen on opinnoissa onnistumisen ja hyvien oppimistulosten saavuttamisen lähtökohta. Hyvin suunnitellut, selkeät ja ns. matalan kynnyksen oppimisen tuen palvelut tukevat sekä opiskelijan opinnoissa onnistumista että työpaikkaohjaajien ohjaustyötä.
Laajan verkostoyhteistyön tarve korostuu tällä hetkellä, jotta saamme erilaisia oppimisen haasteita kohtaavat opiskelijat polutettua yksilöllisesti kohti juuri opiskelijalle soveltuvaa oppimisympäristöä ja oppilaitosta. Verkostoyhteistyön avulla voimme tukea erilaisten oppijoiden mahdollisuuksia löytää juuri opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin soveltuva oppimisympäristö.
Opiskelijan itsensä näköinen opintopolku
Kehittämistyön myötä luotiin Taitotaloon opinnollistamisen malli, joka mahdollistaa opiskelijan opiskeluprosessin sujuvuuden opintojen hakeutumisvaiheesta ja opintojen kautta kohti työelämää. Nyt tarjolla on ohjauksen ja erityisen tuen palveluita, jotka varmistavat opiskelijoiden perustaitojen kehittymisen ja ammatillisen osaamisen kehittymisen työelämälähtöisesti. Keskiössä on työssä tapahtuvan oppimisen kehittäminen ja yhteistyön vahvistaminen eri toimijoiden välillä. Työpaikkaohjaajan rooli on opinnollistamisen mallin keskiössä ja oppilaitoksen tukipalvelut tukevat oppimista ja oppimistulosten saavuttamista. Tuen tarpeiden selvittämisen ja tukitoimien suunnittelua sekä toteuttamisen malleja toteutetaan yhteistyössä Taitotalon eri toimialojen välillä sekä oppilaitosverkostoissa.
Opinnollistamisen mallin avulla voi opiskelija kulkea juuri oman näköistään yksilöllistä opintopolkua. Opiskelijan tarpeet huomioidaan mahdollisimman opiskelijalähtöisesti ja opintojen aikana pohditaan myös mahdollisia jatko-opintopolkuja ja työelämän tarjoamia mahdollisuuksia.
Opinnollistamisen keskiössä on työpaikalla tapahtuva oppiminen. Ohjaajan roolin merkitys korostuu erityisesti oppimisen haasteiden ilmetessä. Opiskelijan tuen tarpeiden selvittäminen ja kartoittaminen yksilöllisesti on tärkeää jo koulutukseen hakeutumisvaiheessa. Kun opiskelija löytää juuri hänen opiskeluvalmiuksilleen ja toiveilleen soveltuvan koulutuksen, oppiminen etenee luonnollisella tavalla. Alkukartoitusten lisäksi tulee laatia sekä toteuttaa tukitoimien toimenpiteet niin, että oppimisprosessi etenee sujuvasti ja mahdollistaa opiskelijan oppimistulosten saavuttamisen. Tukipalveluiden tulee olla helposti saatavilla ja opiskelijan tulee tietää keneltä hän voi saada tarvittaessa apua. Varmistetaan opiskelijan osallisuus ja opintojen sujuvuus tutkintoprosessin eri vaiheissa.
Opinnollistamisen lähtökohtana on, että opiskelijalla on motivaatiota oppia ja kehittää tavoitteellisesti ammattitaitoaan. Todistus omasta osaamisesta lisää uskoa omiin vahvuuksiin ja innostaa oppimaan lisää. Moni saa opinnoista kimmokkeen hakea opiskelemaan. Suoritettu osatutkinto voi avata oven uuteen työpaikkaan ja kohti hyvää elämää.
Kirjoittaja Susanna Valkeapää työskentelee Taitotalossa kouluttajana ja ammatillisena erityisopettajana.