15.12.2020
Olen myös huomannut, että yrityksillä ei ole riittävästi osaamista eikä rohkeutta sellaisen toteuttamiseen.
Avun ostaminen koetaan kalliiksi ja hankalaksi. Tällaisen käsityksen olen saanut toteuttaessani kymmeniä, jopa satoja palvelujen kehittämisprojekteja erilaisten pk-yritysten kanssa.
Palvelumuotoilulla on vääränlainen maine
Jostain syystä palvelumuotoilusta on onnistuttu luomaan kuva monimutkaisesta ja jotenkin mystisestä tavasta kehittää palveluita ja toimintoja. Tässä mielikuvassa lasiseinäisestä designtoimistosta tilataan paikalle hienolla tittelillä (englanniksi tietenkin) varustettu palvelumuotoiluguru. Hän sitten esittää graafisesti vaikuttavan suunnitelman massiivisesta projektista, jossa pääosassa ovat yrityksen ylin johto.
Viisinumeroinen lasku on kilahtanut sähköpostiin ennen kuin käytännön toimia on edes aloitettu. Voi se tietysti noin todellisuudessa mennäkin, mutta sen ei tarvitsisi.
Muoti-ilmiön taustalla on tärkeä ajatus
Palvelumuotoilu on yksi osallistava ja konkreettinen ketterän kehittämisen tapa. Palvelumuotoilusta puhutaan paljon ja se on ollut kovassa nosteessa jo useamman vuoden ajan, eikä merkkejä tämän muoti-ilmiön laantumiselle ole näkyvissä. Palvelumuotoilu on kuitenkin enemmän kuin pelkkä muotisana. Se on tapa kuunnella asiakkaan tarpeita.
Palvelumuotoilu on kehittämistä, joka kuuluu kaikille
Mielestäni palvelumuotoilu kuuluu kaikille. Se on ajattelutapa ja kehittämisen malli, jota jokainen henkilö organisaatiossa, tehtävästä ja asemasta riippumatta, voi hyödyntää mitä erilaisimmissa kehittämistoimissa. Se ei välttämättä ole helppoa (ainakaan aluksi), mutta jokaisella on mahdollisuus oppia kohtuullisen nopeasti riittävät perusteet palvelumuotoilun soveltamiseen käytännössä.
Tärkeintä on uskaltaa antaa asiasta kiinnostuneille tekijöille mahdollisuus oppia ja kokeilla, onnistua ja epäonnistua. Heille pitää antaa mahdollisuus kehittää palveluita käytännön tasolla ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden ja käyttäjien arkisiin haasteisiin ja ongelmiin.
Miten palvelumuotoilu näkyy teidän yrityksessä?
Kertaluonteisen ulkoa ostetun massiivisen kaikki-uusiksi-projektin sijasta palvelumuotoilusta saattaa tulla yrityksessä kehittämis- ja ajattelutapa, jota sovelletaan käytäntöön jatkuvasti osana omaa työtä. Ajatellaanko teillä näin?
Kirjoittaja Kimmo Viitanen on Taitotalon koulutusasiantuntija. Hän toimii liiketoiminnan, palvelumuotoilun ja esimiestyön kouluttajana sekä palvelumuotoilijana ja projektipäällikkönä eri organisaatioille toteutettavissa palveluiden kehittämishankkeissa.