Yhteistyöstä yhteiseen työhön – yhteisöllinen opiskeluhuolto hyvinvointialueilla Blogi

Merkitse jo nyt kalenteriin päivämäärä 8.11.2023, tuolloin Opetushallituksen iltapäiväkahveilla Taitotalo ja Helsingin kaupungin opiskeluhuoltopalveluiden toimijat kertovat lisää yhteisestä työstä!

25.8.2023

Erja Raussi blogi

Yhteisöllinen opiskeluhuolto toteutetaan yhdessä

Opetushallitus on uudistanut ammatillisen koulutuksen määräystä opiskeluhuollosta. Muutokset liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirtymiseen kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta. Määräysmuutokset ovat tulleet voimaan 1.8.2023.

Taitotalo ja hyvinvointialueet vastaavat opiskeluhuollon toteuttamisesta yhteistyössä opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa. Opiskeluhuolto on järjestettävä siten, että siitä muodostuu toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus.

Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ohjaa koulutuksen järjestäjäkohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma. Alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma puolestaan valmistellaan alueellisessa opiskeluhuollon yhteistyöryhmässä hyvinvointialueen koulutuksen järjestäjien opiskeluhuoltosuunnitelmien perusteella. Tarkoituksena ja Taitotalon toiveena on, että alueelliseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan sanoitetaan yhdessä hyvinvointialueen sekä koulutuksen järjestäjien kanssa yhteiset toimintakäytännöt ja tavoitteet niin, että suunnitelma palvelee kaikkia. Taitotalon on tiedotettava opiskeluhuollosta sekä tarvittaessa ohjattava opiskelija opiskeluhuoltopalveluihin.

Moniammatillisen yhteisen työn edelleen kehittämiseen Taitotalo on saanut tälle vuodelle erityisavustuksen Opetus- kulttuuriministeriöltä. Hankkeen aikana järjestetty toiminta ja tapahtumat edistävät opiskelijoiden osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia.  Tasa-arvoisesti saavutettavalla ja tasalaatuisella opiskeluhuollolla Taitotalo edistää opiskelijoiden oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä, sosiaalista hyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä.

Hyvän ohjauksen kriteerit antavat yhteistyön kehittämiselle suunnan

Keväällä Opetushallitus julkaisi uudet Hyvän ohjauksen kriteerit. Kriteereitä oli työstämässä laaja ohjauksen asiantuntijajoukko. Kriteereitä on yhteensä kahdeksan. Neljäs kriteereistä on: hyvä ohjaus on monialaista yhteistyötä. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä määritellään myös, että opiskelijalla on oikeus saada ohjausta kaikilta oppilaitosyhteisön henkilöstöön kuuluvilta. Ohjaukseen voivat osallistua huoltaja, vertaisoppija, työelämän tai työllisyyspalveluiden edustaja, opiskeluhuoltopalveluiden henkilöstö tai muut opetuksen tai koulutuksen järjestäjän kanssa yhteistyössä toimivat tahot. 

Opiskeluhuollon monialainen yhteistyö vaatii, että toimijoilla on yhteinen ymmärrys tavoitteista, sisällöistä, menetelmistä ja työtavoista. Selkeät vastuut ja työnjako varmistavat sen, että kaikkien asiantuntemusta voidaan hyödyntää. Monialaisen yhteistyön etuja ovat tiedon nopea saanti, ohjausprosessien jatkuvuus, resurssien tehokkaampi käyttö ja päällekkäisen toiminnan välttäminen.

Monialaisen ohjauksen mahdollistaa toimijoiden välinen luottamus. Mitään ei kuitenkaan tapahdu vain siksi, että toimijat tuntevat toisensa ja luottavat toisiinsa. Tarvitaan myös sitoutumista, yhteistä aikaa ja tekijöitä. 

Taitotalolaisten näkemyksiä monialaisesta yhteistyötä

Taitotalon Opiskelijoiden hyvinvointiryhmä keräsi henkilökunnan näkemyksiä monialaisesta yhteistyöstä osana opiskeluhuoltosuunnitelman uudistustyötä.  Vastaajien mielestä monialaisen yhteisen työn arjessa mahdollistavat mm.:

Samassa työpaikassa toimii eri alojen ammattilaisia, jotka eivät jatkuvasti vaihdu. Vastaajat kokivat, että tuolloin oppii toisen työntekijän toimintatavat ja yhteistyö on hedelmällisempää. Tämä puolestaan vaikuttaa myönteisemmin opiskelijan saamaan tukeen. Yhteisen työn toteutumista kuvaa se, että kouluttaja ja opiskelija tietävät kenen puoleen voi kääntyä hyvinvointia koskevissa kysymyksissä.

Lisäksi vastaajat kuvasivat, että monialainen yhteistyö toteutuu parhaiten läpinäkyvällä ja toisiaan kunnioittavalla vuorovaikutuksella. Monialaisen yhteistyön toiminnan kannalta viestintä on yksi tärkeimmistä asioista. Henkilöstö kertoi monialaisen yhteistyön konkreettisia arjen tilanteita; opinto-ohjaajien ja erityisopettajien tulee tehdä yhteistyötä opiskelijan ja ammatillisen kouluttajan kanssa siten, että kaikki ovat tietoisia opiskelijan opintojen tilanteesta. Lisäksi pidettiin tärkeänä, että erityisopettajat jalkautuisivat myös työsaleihin, jossa opiskelijat opiskelevat ammatillisia opintoja. Opiskelijahuoltopalveluiden esittäytymistä ryhmille sekä teemapäiviä toivottiin jatkettavan. 

Vastaajat kuvasivat, että yhdessä koetut onnistumiset kannustavat eteenpäin. Tämän lisäksi toisen työtehtävän tunteminen ja rooli yhteistyön kokonaisuudessa varmistaa sen, että yhteistyötä suunnitellaan sekä toteutetaan yhdessä. Yhteistyö sujuu parhaiten toimivien rutiinien kautta sekä tilanteissa, joissa ei ole kiire. 

Kuten monessa moniammatillisuutta ja monialaisuutta koskevassa tutkimuksessa myös Taitotalossa ytimessä on yhdessä tekeminen, mikä on eri asia kuin rinnakkain tekeminen. Laadukkaasti yhdessä käytetty aika on kuitenkin ehdoton edellytys hyvälle yhteistyölle.
 

Kirjoittaja Erja Raussi työskentelee Taitotalossa toimialajohtajana. Hän vastaa yhteiset palvelut -toimialasta.