19.5.2022
Osaamisen johtaminen on yksi Quant Finlandin strategisista tavoitteista. Yritys haluaa vastata tulevaisuuden kiristyvän kilpailun haasteisiin korkean laatutason ja osaavan henkilöstön avulla. Quant Finland panostaa tärkeimpäänsä, työntekijöihin, hankkimalla osaamista ja osaamisen johtamista Taitotalosta.
Quant Finland on osa ruotsalaisomisteista, kansainvälistä kunnossapitokonsernia.
– Olemme kokonaiskunnossapidon kumppani ja tärkein palvelumme on työntekijöidemme tietotaito, sanoo Quant Finlandin henkilöstöpalveluiden johtaja Petra Soidinsalo.
Soidinsalo täsmentää, että nimenomaan kunnossapito on Quant Finlandin leipälaji. Sen sijaan kouluttaminen ei ole, eikä sen kuulu olla heidän syvintä osaamistaan. Quant Finland haluaa tarjota henkilöstölleen aidosti vaikuttavaa koulutusta.
– Vaikka joskus saatetaan ajatella, että voisimme kouluttaa pelkästään omin voimin, olemme päättäneet, että paras lopputulos syntyy yhdessä kumppanien kanssa. Haluamme, että koulutuksen asiantuntija kertoo meille, miten koulutus on järkevää hoitaa, jotta siitä saadaan mahdollisimman paljon hyötyä, sanoo Soidinsalo.
Neljä tärkeintä syytä koulutuskumppanuudelle Quant Finlandin näkökulmasta
Quant Finlandin juuret ovat vahvasti teollisuudessa. Yritys on irtaantunut vuonna 2015 ABB Full Servicestä pääomasijoittajan ostaessa liiketoiminnan.
Petra Soidinsalo kertoo, että aikanaan koulutusasioita on hoidettu paljon talon sisäisin resurssein. Edelleen Quantin vahvaa sisäistä osaamista halutaan hyödyntää osassa koulutuksista, mutta silloinkin kumppanin ammattitaidosta on hyötyä mietittäessä parasta koulutustapaa.
Koulutuksen ulkoistamiseen Soidinsalolla on hyviä ja täsmällisesti perusteltuja syitä.
1. Monet opetusmenetelmät ja erilaiset oppijat
– Nykypäivänä koulutus ei ole enää sitä, että opettaja puhuu ja oppilas oppii. Nyt ymmärretään paremmin, että oppijoita on erilaisia ja siitä syystä myös opetusmenetelmiä ja oppimistapoja on erilaisia. Siksi tarvitsemme koulutuksen asiantuntijaa avuksemme, sanoo Soidinsalo.
2. Paikallinen toimija koko Suomen alueelle
– Tarvitsemme kotimaisen kumppanin kouluttamaan meitä. Meillä on valmiina paljon Groupin materiaalia, mutta emme aina pääse parhaaseen lopputulokseen käyttämällä koulutuskielenä englantia. Tarvitsemme jonkun, joka osaa hoitaa asioita paikallisesti paikallisella kielellä. Tärkeää on myös se, että Taitotalo toimii koko Suomen alueella, jatkaa Soidinsalo.
3. Ajatuksia oman kuplan ulkopuolelta
– Jos hoitaisimme kaikki koulutusasiat itse, olisi vaara, että eläisimme omassa kuplassamme. Taitotalolta saamme ulkopuolista näkemystä kouluttamiseen, ja kun yhdistämme sen omaan ydinosaamiseemme, olemme yrityksenä vahvoilla. Olemme olleet todella tyytyväisiä asiakkuuspäällikkö Kati Jussilan ammattitaitoon koulutusasioiden hoitamisessa, sanoo Soidinsalo.
4. Taitotalo pitää koulutusasiamme ajassa
– Kumppanuusajattelua tukee sekin seikka, että kuten kaikki osa-alueet, myös meidän HR-toimintomme ovat hyvin leanattuja. Meillä ei ole aikaa selvitellä kaikkia asioita itse. Kumppanuuden myötä Taitotalossa pidetään meidän osaamisen kehittämisestämme kokonaisvaltaisesti huolta ja autetaan ymmärtämään, mitä voisimme vielä tarvita pysyäksemme kehityksen kärjessä. Emme tarvitse toimijoita, joita me vetäisimme perässämme, vaan hyviä ja proaktiivisia kumppaneita. Tällaista tulevaisuuteen suuntautuvaa palvelua olemme Taitotalosta saaneet, sanoo Soidinsalo.
Korkea osaamistaso vaikuttaa henkilöstön työssä viihtyvyyteen
Yrityksen henkilöstön kouluttaminen on myös osa modernin yrityksen työntekijäkokemusta. Henkilöstö viihtyy yrityksessä paremmin ja tekee parempaa työtä, kun heillä on mahdollista kouluttautua. On järkevää henkilöstöpolitiikkaa saada työntekijät viihtymään mahdollisimman pitkään.
– Minua houkuttaisi sanoa, että koulutus sitouttaa henkilöstöä, mutta onko realistista ajatella, että sitoutamme koko henkilöstön meille seuraavaksi 20 vuodeksi? Ei ehkä. Siksi sanon ennemmin niin, että haluamme pitää meidän henkilöstön henkilöstökokemuksen korkeana niin kauan, kun he meillä ovat, sanoo Soidinsalo.