11.5.2023
Onninen Express -noutomyymäläketju palvelee talotekniikan ammattilaisia. Myymälöiden tuotevalikoima sisältää kattavasti LVI-, sähkö-, kylmä-, energia- sekä teollisuus- ja infratuotteet. Asiakkaita palvelevat tekniset myyjät sekä myymäläpalveluun erikoistuneet sähkö- ja LVIK-myyjät.
– Koska palvelemme ammattilaisia, myyjiemme pitää tuntea tuotevalikoima hyvin, sanoo Onninen Express myymäläketjun liiketoiminnan kehityksestä ja kulttuurista vastaava johtaja Katja Salo.
Koulutusyhteistyössä Salolle on tärkeää koulutuksen vaikuttavuus ja jatkuva osaamisen kehittäminen. Kun osaamista kehitetään säännöllisesti ja suunnitelmallisesti, osaamisen johtaminen ja siihen liittyvät toimet, kuten koulutus, ovat vaikuttavia. Salon johtamisideologia pohjautuu ajatukseen, että henkilöstön koulutuksen on oltava vaikuttavaa henkilöstölle yksilötasolla, ja sen pitää tuottaa työnantajalle lisäarvoa. Koulutuksen lähtökohtana pitää olla yhtiön strategian mukainen osaamisen kehittäminen.
Hyvä esimerkki tällaisesta koulutuksesta on nyt jo kolmatta vuotta pyörivä Express-Taitaja-koulutus, joka on räätälöity yhdessä Taitotalon asiantuntijoiden kanssa Onninen Express -myymäläketjun sähkö- ja LVIK-myyjille. Koulutuksessa sähkötekniikkaan erikoistuneet myyjät opettelevat LVI-alan tuotteita ja niiden käyttöä. LVIK-myyjät puolestaan opiskelevat sähköpuolen tuotteita ja asioita. Koulutus sisältää erilaisia oppimistehtäviä ja viisi koulutuspäivää, joista ehdottomasti suosituin on pajapäivä. Siellä opetellaan asioita käytännössä.
– Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa palvelua, jos sähkötekniikkaan erikoistuneet myyjämme osaavat myydä myös LVI-tuotteita ja toisinpäin, Salo sanoo.
Myyjien ristiin kouluttaminen on vaikuttavaa
Express-Taitaja-koulutukseen osallistuneet myyjät ovat kertoneet, että koulutuksen ansiosta heidän työnkuvansa on laajentunut, ja heidän tuotetietoutensa on parantunut huomattavasti. Myyjät ovat kokeneet, että koulutus on parantanut heidän sitoutuneisuuttansa Onniseen työnantajana.
Lisäksi esimerkiksi esihenkilöiden on helpompi suunnitella työvuoroja, kun vuoroja ei tarvitse tehdä osaamisen mukaan, vaan koulutuksen käyneet myyjät voivat työskennellä kaikissa vuoroissa ja kaikissa tehtävissä.
– Koulutus on vaikuttanut positiivisesti myös asiakastyytyväisyyteen, esimerkiksi asiakaspalvelun taso palvelutiskillä on noussut, Salo sanoo.
Lisäksi myyjien kouluttaminen mahdollistaa sen, että henkilökuntaa voi palkata helpommin myös muilta aloilta. Salo kertoo, että Onninen Express -ketju haluaa palkata myyjiä esimerkiksi merkonomi- ja logistiikka-alan opiskelijoista. Salo toivottaa myös alanvaihtajat lämpimästi tervetulleeksi Onniselle. Yhtiö on toiminut vuodesta 1913 ja se työllistää yhteensä noin 1 400 henkilöä.
– Onninen Express -ketjussa työskentelee yli 300 ihmistä, Salo sanoo.
”Voisin työskennellä Onnisella vielä 10 vuoden päästä”
Iisa Niinistö (29) on työskennellyt Oulussa Onninen Megaexpress -myymälässä kaksi vuotta. Niinistö on koulutukseltaan tarjoilija, ja hän on työskennellyt aiemmin ravintola-alalla viisi vuotta.
– Halusin vaihtaa alaa ja mielekkäämmän työn. En nähnyt tulevaisuutta ravintola-alalla, Express-Taitaja-koulutuksen pajapäivään osallistuva Niinistö sanoo.
Niinistön mielestä Express-Taitaja-koulutus on toteutettu hyvin, ja se perehdyttää perusteellisesti eri tavarantoimittajien tuotteisiin.
– Opiskelemme lvi-alan perusteita sekä tuotekategorioita. Olen oppinut tunnistamaan tuotteita ja osaan jatkossa yhdistää paremmin tuotteet, joita asiakas tarvitsee, Niinistö sanoo.
Tulevaisuudessa Niinistö on kiinnostunut uramahdollisuuksista Onnisen sisällä. Hän ajattelee, että voi hyvin työskennellä vielä 10 vuoden päästä Onnisella.
– Onninen on hyvä työnantaja. Työyhteisöni on mukava ja kärsivällinen. Olen saanut rauhassa opetella työkalujen käyttöä ja esimerkiksi trukilla ajoa. Kollegani ovat avoimia ja auttavaisia, Niinistö sanoo.
Kollegoihin tutustuminen sujuvoittaa yhteistyötä
Sami Mäkinen työskentelee Taitotalossa ilmanvaihtoalan kouluttajana. Mäkisen mukaan Onninen Express -ketjun myyjien kouluttaminen on antoisaa.
– Koulutus on suunniteltu pedagogisesti oikein. Se, että ensin opiskellaan teoriaa ja sitten käytäntöä vahvistaa ammattitaitoa, Mäkinen sanoo.
Poikkeuksetta kaikki koulutukseen osallistuneet ovat kertoneet hyötyvänsä koulutuksesta ja sen sisällöstä. Innostuminen ja motivaatio ovat tärkeitä, ja Onnisen henkilökunnasta innostus paistaa läpi. Koulutus saa kiitosta myös siitä, että pajapäivissä pääsee tutustumaan kollegoihin eri puolelta Suomea. Onninen Express -myymälät palvelevat valtakunnallisesti, ja myymälöitä onkin yli 50.
– Työkavereihin tutustuminen sujuvoittaa myymälöiden välistä yhteistyötä ja lisää tyytyväisyyttä. Yhteiset kokemukset työkavereiden kanssa, kuten opiskelu, lisäävät työhyvinvointia, Mäkinen sanoo.
Teksti: Johanna Rautio, Taitotalo