”Moottoripyörien läheisyys ja bensan haju tekevät iloiseksi” Uutinen

Taitotalo on tunnettu autoalan kouluttaja, mutta harva tietää, että siellä voi opiskella iltaisin moottoripyörätekniikkaa ja moottoripyörien iskunvaimentimien huoltoa.

5.6.2023

Työsalissa opiskelijat tarkastelevat kuvan keskellä olevaa moottoripyörää.

Moottoripyörien iskunvaimentimien huoltokoulutuksessa suoritetaan ajoneuvoalan ammattitutkinnosta tutkinnon osa huolto- ja mittaustyöt.

Motocross- ja moottoripyöräharrastus on jännittävä tapa kokea vapautta. Moottoripyörällä voi matkustaa pitkiä matkoja tai nauttia lyhyestä ajelusta, mutta ennen satulaan hyppäämistä on hyvä ymmärtää moottoripyörätekniikan perusteet. Motocross- ja enduropyörien huoltoväli on parikymmentä ajotuntia. Kisakäytössä huolto tehdään jokaisen kisaviikonlopun jälkeen, joten harrastus on lähes kaikille mahdotonta, ellei itse tai tuttu osaa huoltaa pyörää. Erityisen vaativaa huoltotyötä ja säätöä vaativat motocrosspyörien iskunvaimentimet. Keväällä 2023 Taitotalossa oli mahdollista opiskella ajoneuvoalan ammattitutkinnon huolto- ja mittaustyö tutkinnon osa siten, että opinnoissa keskityttiin moottoripyörien iskunvaimentimien huoltoon.

Kurssin kouluttajana toimi maankuulu Ari Skog. Skogilla on yli 30 vuoden kokemus moottoripyörien jousituksen suunnittelusta, kehittämisestä ja muutostöistä. Hän on työskennellyt 20 vuotta motocrossin korkeimmalla tasolla auttaen monia kuljettajia saavuttamaan unelmansa maailmanmestaruudesta. Skogin loistokas ura maailmalla ei sammuttanut häneltä poltetta ja intohimoa suunnitella ja kehittää parempia iskunvaimentimia. Skog jakaakin mielellään massiivista tietotaitoaan ja kouluttaa innoissaan sekä kuskeja että moottoripyörämekaanikoksi aikovia moottoripyörätekniikan ja varsinkin iskunvaimentimien saloihin.

– Koulutus sopii kaikille moottoripyöristä ja tekniikasta kiinnostuneille. Jos lähtee nollasta, kotona pitää opiskella enemmän, Skog sanoo.

Moottoripyörien iskunvaimentimien huoltokoulutus houkuttelee erilaisia osallistujia

Antti Lehvonen osallistui kurssille, vaikka hän on mielestään moottoripyörien suhteen vasta-alkaja. Lehvonen kertoo, että on oppinut koulutuksessa paljon. Skog korostaakin, että kurssille voi osallistua, vaikka ei olisi perehtynyt lainkaan iskunvaimentimiin.

– Osa opiskelijoista on vain ajanut, eivätkä he ole esimerkiksi koskaan irrottaneet pyörästä iskareita, Skog sanoo.

Koulutukseen osallistutuneiden opiskelijoiden tausta on varsin heterogeeninen. Tatu Elo on kurssin nuorin osallistuja. Päivisin hän opiskelee autoalaa Stadin ammattiopistossa.

– Saan koulutuksen osaksi autoalan tutkinto-opintojani, Elo sanoo.

Skog kertoo, että koulutukseen osallistui yhteensä 9 opiskelijaa. Heidän joukossaan oli innokkaita motocross- ja moottoripyöräharrastajia ja harrastusta vasta aloittelevia. Jollekin koulutukseen osallistumisen syy taas voi olla lapsen motocrossharrastus. Yksi opiskelija tuli viikoittain kurssille Helsinkiin Kotkasta asti.

Opiskelija Lassi Kettunen ja kouluttaja Ari Skog seisovat vierekkäin ja tarkastelevat työpöydän ääressä moottoripyörästä irrotettuja iskunvaimentimia.
Lassi Kettunen ja Ari Skog keskustelevat iskunvaimentimien säädöistä.

Jos perushuoltotoimenpiteet osaa tehdä itse, säästää aikaa ja rahaa

Opiskelijat kertovat, että motocrosspiirit ovat pienet ja että he tiesivät kouluttajana toimivan Skogin ennen koulutukseen osallistumistaan. Koulutuksen moni kertoo löytäneensä joko somemainoksen tai Motouutisten ilmoituksen perusteella. Koska Skog on huippuammattilainen, koulutuksen 500 euron hinta ei tuntunut kalliilta.

Koulutuksessa käytiin läpi erilaisia moottoripyörien komponentteja ja eri merkkisiä osia. Opiskelijoilla oli mahdollisuus tuoda koulutukseen mukanaan myös omia osia, joihin he halusivat perehtyä enemmän. Tärkeimpänä osana koulutusta käsiteltiin jousitus- ja alustatekniikkaa, joka on erityisen tärkeää asfalttiajossa ja crossipyörillä ajettaessa. Monet opiskelijoista säätivät koulutuksessa omien pyöriensä iskunvaimentimia.

– Opiskelimme, miten iskunvaimentimia puretaan, huolletaan, kasataan ja säädetään, Skog sanoo.

Usein nuoret kuskit ajavat kilpaa, eivätkä välttämättä tiedä iskunvaimentimien säätämisestä paljoakaan. Joskus käy niin, että pyörä ei lähde säätämisestä huolimatta toimimaan oikein. Silloin pyörä tai iskari on avattava ja katsottava, mikä on vialla. Jos perushuoltotoimenpiteet osaa tehdä itse, säästää aikaa ja rahaa. Koulutuksessa opiskelijoille jaetaan oppimateriaalipaketti. Tavoitteena on opettaa opiskelijoille oikeat tavat huoltaa moottoripyöriä ja iskunvaimentimia sekä opettaa heidät paikantamaan virheellisiä säätöjä.

”Käytäntö ja teoria eivät kulje aina käsikädessä”

Opiskelijat kiittävät koulutusta sen käytännönläheisyydestä. Koulutukseen kuului 11 opetuskertaa, joiden kesto oli neljä tuntia per ilta. Vaikka neljä tuntia on pitkä aika, kaikilla kerroilla riitti tekemistä.

– Käytännönläheinen opetus, jossa asiat tehdään käytännössä, sopii tällaiseen aiheeseen, koska teoria ja käytäntö eivät kulje aina käsikädessä, sanoo kurssille osallistunut moottoripyöriä harrastava Jari Taipale.

Opiskelija Jari Taipale lukee kurssilla tekemiään muistiinpanoja moottoripyörän päällä.
Jari Taipaleen mukaan moottoripyörien huoltoa oppii parhaiten käytännössä.


– Olemme olleet moottoripyörätekniikasta niin kiinnostuneita, ettemme ole malttaneet pitää taukoja, jatkaa koulutukseen Nurmijärveltä tuleva Sami Haili.

Opiskelijoiden mukaan kurssi antaa niin hyvät valmiudet iskunvaimentimien huoltoon, että niitä voisi alkaa korjaamaan lähes ammatikseen koulutuksesta saaduilla tiedoilla.

– Tästä on myös helppoa lähteä syventämään osaamista. Ja 90 % harrastajista tämä kurssi riittää aivan varmasti, sanoo Kotkasta saakka kurssille osallistuva Lassi Kettunen.

Kun opetellaan uusia taitoja, toistot ovat tärkeitä

Kurssilla oli hyvä yhteishenki, ja neuvoa uskalsi kysyä. Ei tarvinnut pelätä, että muut pitäisivät tyhmänä.

– Se pitää muistaa, että tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, Skog sanoo.

Kurssin nuorin osallistuja Tatu Elo kertoo katsoneensa ensimmäisillä kurssikerroilla aina välillä, että elääkö nuo muut, mutta pian hän huomasi, että jos motivaation ja kiinnostuksen kohde on sama, niin ikäerolla ei ole väliä, ja neljä tuntia kuluu hyvässä seurassa nopeasti.

– Bensan haju ja moottoripyörien läheisyys tekivät kaikki iloiseksi, Elo sanoo.

Opiskelijoiden mukaan kurssi sopii myös ihmisille, jotka suunnittelevat alanvaihtoa. Pienkonemekaanikoista on pulaa, ja minkä ikäisenä tahansa voi oppia uutta ja vaihtaa alaa. Jos haluaa moottoripyörämekaanikoksi, aiemmasta työkokemuksesta teknisillä kädentaitoaloilla on hyötyä. Opiskelijat kertovat toivovansa iskunvaimentimien huoltokurssille jatko-osaa. Skog korostaakin, että kädentaitoammattien opetus vaatii riittävän määrän toistoja.

– Kurssilla oli riittävästi aikaa, jotta erikoistuminen oli mahdollista. Toistojen tärkeys on ehdotonta, kun opetellaan uusia taitoja, Skog sanoo.

Opiskelija Tatu Elo seisoo työsalissa moottoripyörän ja kuvan vasemmassa reunassa.
Tatu Elo yhdistää moottoripyörien iskunvaimentimien huoltokoulutuksen autoalan opintoihinsa.

 

Teksti: Johanna Rautio, Taitotalo