12.5.2023
Kun virtuaalista oppimisympäristöä käytetään ennen työsaliopetusta, alkuharjoituksissa syntyvä kupariputken hävikki vältetään.
Virtuaalinen putkentaivutuspeli on hauska ja täysin uusi tapa oppia putkentaivutusta. Peliprojekti syntyi, kun Taitotalon talotekniikan kouluttajat pohtivat nykyaikaisia opetusmenetelmiä ja niiden käyttöönottoa.
– VR-peli vastaa työelämän tarpeisiin. Putkiasentajan ammattitaitoon kuuluu osata taivuttaa putkea, jotta valmiita osia ei aina tarvitse ostaa. Tämä tuo säästöä yritykselle, sanoo vuoden Taitotalossa putkiasentajia kouluttanut Mika Jumpponen.
Jotta ammatillinen koulutus vastaa elinkeinoelämän tarpeita, sen on oltava ajanhermolla. Mikan mukaan ammatillisen opetuksen pitää olla tulevaisuuslähtöistä. Virtuaalinen oppimisympäristö ei korvaa kädentaitoja tai työsaliopetusta, mutta se on kestävää kehitystä.
– Peli laskee säästetyn putken määrän ja hiilijalanjäljen, Mika sanoo.
VR-peli huomio erilaiset oppijat
Kun Taitotalo etsi kumppania putkentaivutuspelin kehittämiseen, eräässä digiverkostossa selvisi, että myös Salpauksessa ollaan kiinnostuneita virtuaalisen oppimisympäristön kehittämisestä. Koulutuskeskus Salpaus on Päijät-Hämeessä toimiva ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Pelin tekijäksi valikoitui innovatiivinen ja raikas virtuaalitodellisuuksien luomiseen erikoistunut yritys Virtual Dawn.
– Lopputuloksena syntyi Suomen ensimmäinen putkiasentajille suunnattu virtuaalinen oppimisympäristö. Aiomme kehittää lisää VR-pelejä talotekniikan opetukseen.
Mikan mukaan VR-oppimisympäristö huomioi hyvin erilaiset oppijat. Opiskelijat tulevat erilaisista lähtökohdista ja heidän hahmotuskykynsä on erilainen. VR-maailmassa putkentaivutusta voi harjoitella lukuisia kertoja ennen käytännön työsaliharjoituksia. Pedagogisesti oppiminen siirtyy aidosti opettajalta oppijalle.
– Kun takana on onnistumisen kokemuksia VR-maailmassa, itsevarmuus kasvaa ja työsaliopetukseen on helpompi osallistua.
Taitotalon kouluttajat tuntevat työelämän tarpeet
Taitotalo on Suomen suurin ammatillinen aikuiskouluttaja, sen missio on pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Kouluttajat tulevat suoraan työelämästä, ja heidän ammattiosaamisensa on ajankohtaista ja tuoretta. Ennen kuin Mika aloitti kouluttajana Taitotalossa, hän piti Taitotaloa laadukkaana talotekniikka-alan koulutuksen järjestäjänä.
– Olen työskennellyt 33 vuotta putkialalla. Taitotalossa olen saanut kehittää ja innovoida putkiasentajien koulutusta. Esihenkilöni on suhtautunut positiivisesti kehitysehdotuksiini. Olen kertonut näkemyksiäni siitä, mitä putkiasentajien pitää osata ennen kuin he menevät työelämään.
Yksi Mikan kehitysideoista oli VR-oppimisympäristön luominen. Hän iloitsee siitä, miten nopeasti peliprojekti eteni ja toteutui.
Uusi tekniikka ei vie kouluttajilta työpaikkoja, mutta se tekee opiskelusta hauskaa
Mika ei usko, että uusi VR-pelitekniikka vie häneltä lähitulevaisuudessa töitä. Putkiasentajan ammatti on edelleen kädentaitoala, ja monet asiat pitää opettaa käytännössä aidoissa työtehtävissä.
Opiskelijat, kouluttajat ja työelämän edustajat ovat olleet putkentaivutuspelistä innoissaan. Se tukee työelämän tarpeita ja tekee opiskelusta hauskalla tavalla motivoivaa.
Teksti: Johanna Rautio, Taitotalo