Taitotalon opiskelija- ja työpaikkaohjaajapalaute kertovat kehitystoimien onnistumisesta Uutinen

Ammatillisen koulutuksen valtakunnallisella palautekyselyllä opiskelijoille ja työpaikkaohjaajille tuetaan Taitotalon laadun seurantaa ja kehittämistä.

18.10.2023

puhekupla

Opiskelijapalaute

Palautteiden tiedonkeruukauden 1.7.2022–30.6.2023 tuloksista nostamme esiin keskeiset onnistumiset ja opiskelijoiden mielestä vielä kehittämistä vaativat kohteet.

Taitotalossa on panostettu viime vuosina määrätietoisesti tutkintokoulutusprosessin laatuun, mikä näkyy opiskelijoiden antamissa palautteissa. Laatupäällikkö Teija Karjalainen kertoo tyytyväisenä, kuinka opiskelijoiden antamien aloitus- ja päättöpalautteiden NPS-lukema on parantunut koko ajan vuodesta 2020. Nyt aloituspalautteen NPS on 60,2 ja päättöpalautteen 52,9. Molemmat NPS-lukemat ovat erinomaisia ja myös keskimäärin parempia kuin valtakunnan kaikkien ammatillisten koulutusten järjestäjien.
 

 


Keskeisiä kehittämistoimia, joilla laatua on kohotettu, ovat koulutus- ja ohjaushenkilöstön säännölliset tapaamiset, joissa käsitellään tutkinto- ja koulutustoiminnan keskeisiä teemoja ja ajankohtaisia asioita, kertoo kehitysvastaava Heikki Mäkinen. Taitotalon koulutusryhmiin on myös jalkauduttu kehitysvastaavien voimin, jolloin on voitu käsitellä tutkintokoulutuksiin liittyviä teemoja niin koulutusala- kuin tutkintokohtaisesti. Lisäksi Taitotalon perehdytysohjelmaa on uudistettu kouluttajien tutkintokoulutukseen liittyvän osaamisen varmistamiseksi.


Aloituspalaute

Aloituspalautteessa kysymykset painottuvat aloitusvaiheen tiedottamiseen, henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laadintaan ja opiskeluilmapiiriin.

Positiivista aloituspalautteen kaikkien kysymysten vastauksissa on, että väittämien kanssa täysin samaa mieltä vastanneiden opiskelijoiden määrä on kasvanut edellisestä kaudesta. 

Keskeiset opintojen onnistumiseen vaikuttavat tekijät, eli turvallinen oppimisympäristö ja opiskelijoiden yhteistyö häntä ohjaavien opettajien, työpaikkaohjaajien ja muun ohjaushenkilöstön kanssa, saa hyvät arviot opiskelijoilta.

 

Aloituspalautteen kaikkien teemojen palautekeskiarvot ovat hyviä. Alla olevassa kaaviossa on eriteltynä annettujen palautteiden teemakohtaiset keskiarvot.

 


Kokonaisuutena opiskelijat ovat tyytyväisiä opintojen aloitusvaiheeseen Taitotalossa.

 

 

Aloitusvaiheen kehittämiskohde

Kehitettävää jää edelleen opiskelijoiden vastausmäärien kasvattamiseen, toteaa kehitysvastaava Heikki Mäkinen, joka vastaa palauteprosessin kehittämisestä. Varsinkin aloituspalautteen vastausprosentti menneeltä kaudelta (33,8 %) vaatii lisää kehittämistoimenpiteitä, vaikka se onkin ollut hienoisessa kasvussa. Heikki Mäkisen mielestä haasteita tuottaa erityisesti oppisopimuskoulutuksessa aloittavat, jotka lähtevät heti opintojen alussa työpaikoille, jolloin kiinnittyminen oppilaitoksen toimintaan ja häntä ohjaaviin opettajiin tapahtuu hitaammin kuin jos he olisivat oppimassa Taitotalossa jatkuvasti.

Päättöpalaute

Päättöpalautteen teemat painottuvat henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman tavoitteiden toteutumiseen, osaamisen hankkimiseen, näyttöihin ja opiskelijan hyvinvointiin. 

Toisin kuin aloituspalautteeseen opiskelijat vastaavat päättöpalautteeseen ahkerammin ja vastausprosentti on jo hyvä, 51,9 %. 

Positiivinen havainto on, kuten aloituspalautteen kohdalla, että väittämien kanssa täysin samaa mieltä olevien opiskelijoiden osuus on kasvanut. Tämä kertoo siitä, että yhä useampi opiskelija on ollut erittäin tyytyväinen saamaansa tutkintokoulutukseen Taitotalossa.

 


Päättöpalautteesta näkyy Taitotalon vahva tutkinto-osaaminen, josta kertoo tutkinnon suorittaneiden näyttöön ja näytön arviointiin liittyvistä kysymyksistä antamat korkeat arvosanat.

 


Opintojen onnistumisen kannalta keskeistä on opiskelijan hyvinvointi. Päättöpalautteen hyvinvointikysymysten vastausten perusteella opiskelijat ovat sitä mieltä, että opiskeluympäristö on turvallinen ja että opiskelijoita kohdeltiin yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. 

Päättöpalautteesta nousevat kehittämiskohteet

Opiskelijan hyvinvointi -teemasta kehittämiskohteeksi nousee opiskelijahuoltopalveluiden saavutettavuuden parantaminen sekä opiskelijan kokemuksen parantaminen siitä, että kiusaamiseen, syrjintään ja häirintään puututaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Taitotalossa on tarjolla opiskelijoille niin psykologin, kuraattorin kuin opinto-ohjaajienkin palvelut. Kouluttajat ovat kuitenkin keskiössä siinä miten varhaisessa vaiheessa opiskelijan kokemaan epäasialliseen käytökseen puututaan, ja tätä tullaan kehittämään muun muassa erilaisten, parhaillaan käynnissä olevien hankkeiden avulla. On myös huomioitava, että iso osa Taitotalon opiskelijoista opiskelee koulutus- ja oppisopimuksella, jolloin opiskelijan kokema epäasiallinen käytös voi tapahtua myös työpaikalla, mihin on myös puututtava.

Yhdeksi kehittämiskohteeksi päättöpalautteesta nouse esiin myös kansainvälisyysteema. Opiskelijoilta kysytään, saivatko opiskelijat riittävästi tietoa mahdollisuuksista opiskella tai työskennellä ulkomailla opintojen aikana. Keskiarvo jää kysymyksen kohdalla niinkin alhaiseksi kuin 3,1. Koko valtakunnan tasollakaan se ei ole korkea, 3,3. 

Korona-ajan vaikutus saattaa vielä osin näkyä kansainvälisyysteemassa, jolloin esimerkiksi Taitotalon Erasmus+liikkuvuusjaksoille ei voitu lähes kahteen vuoteen lähettää opiskelijoita. Vaatii erilaisten viestintätoimien lisäämistä opiskelijoille, jotta nämä tunnistavat paremmin kansainvälistymismahdollisuudet. Toimia on kyllä aloitettu monella taholla, muun muassa opiskelijainfoissa ja opiskelijaintrassa tiedottamalla. Lisäksi kouluttajille on asian tärkeyttä nostettu esiin aina, kun palauteyhteenvetoja on käsitelty ryhmissä ja Taitotalon kouluttajafoorumeissa.

Työpaikkaohjaajakysely

Taitotalo on Suomen suurin oppisopimuskouluttaja, joten työpaikkaohjaajille lähetetty palautekysely on yksi keskeinen tiedonkeruun lähde Taitotalon työelämäyhteistyön kehittämisessä. Työpaikkaohjaajakysely lähetetään koulutus- tai oppisopimuksessa mainitulle vastuulliselle työpaikkaohjaajalle aina koulutus- tai oppisopimuksen työpaikkajakson päättyessä.

Tiedonkeruukauden 1.7.2022–30.6.2023 tuloksissa on nähtävissä positiivista kehitystä. Työpaikkaohjaajien antaman palautteen kokonaiskeskiarvossa on pientä nousua edellisen kauden 4,01 lukemasta tämän kertaiseen lukemaan 4,15.

Merkittävää on, kuten opiskelijapalautteessakin jo näkyi, täysin tyytyväisten vastaajien määrän kasvu. Kyselyyn vastanneista työpaikkaohjaajista merkittävä osa on sitä mieltä, että Taitotalo on onnistunut yhteistyössä työpaikkaohjaajien kanssa järjestämään hyvin opiskelijan työpaikalla tapahtuvan oppimisen. Alla kaavio. 

 


Yhteistyön kehittymistä ovat edesauttaneet koulutusryhmien kouluttajien aktivoituminen työpaikkojen suuntaan, eli yhteistyötä on syvennetty työpaikoille. Samaan aikaan työpaikkaohjaajille on järjestetty webinaareja, joissa on käsitelty työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja opiskelijan ohjaamiseen keskeisesti liittyviä teemoja. Työpaikkaohjaajat ovat olleet kiinnostuneita näistä webinaareista ja osallistujamäärät ovat olleet suuria.

Kehittämiskohde

Aivan kuten opiskelijoiden aloituspalautteen, myös työpaikkaohjaajakyselyn vastausprosentti on vielä liian alhainen. Vastausprosentti on ollut hieman nousussa, mutta on edelleen vain 19,9. Vastausmäärän kasvattamiseksi olisi toivottavaa, että työpaikkaohjaajat vastaisivat nykyistä aktiivisemmin lähetettyihin palautekyselyihin. Kysely on huomattavasti lyhyempi kuin opiskelijapalaute ja siihen on nopea vastata, toteaa kehitysvastaava Heikki Mäkinen.

Jatkuva parantaminen

Uusi palautteiden tiedonkeruukausi alkoi 1.7.2023 ja sen tuottamaa tietoa tullaan peilaamaan edelliseen tiedonkeruukauteen, jotta nähdään ovatko positiiviset trendit edelleen vahvistuneet ja ovatko kehittämiskohteisiin panostetut toimet alkaneet tuottaa tulosta. Taitotalossa palautteita seurataan ja analysoidaan niin ryhmissä kuin johdonkatselmuksissa säännöllisesti, sillä palautteet ovat keskeinen osa Taitotalon laadunhallintaa ja jatkuvan parantamisen periaatetta.