15.8.2024
Hukkaputki on A-klinikkasäätiön julkaisema tarinapeli, joka toimii nettiselaimella. Peli on suunnattu 13–15-vuotiaille nuorille. Nuoret voivat pelata sitä itsenäisesti, mutta sitä käytetään paljon myös koulujen päihdekasvatuksessa.
Pelialan opiskelijoiden saama työtilaus koski jo aiemmin toteutetun pelin uusimista. A-klinikkasäätiö oli päivittänyt pelin käsikirjoituksen tähän päivään sopivaksi. Taitotalon opiskelijoilta he toivoivat ilmeen modernisointia ja käytännön toteutusta. Hyvä saavutettavuus oli yksi tilaajan toivomista lähtökohdista. Tästä syystä peli tehtiin selaimella toimivaksi.
Hukkaputki-pelin päivitys oli oivallinen opiskelijaprojekti
Peligrafiikan kouluttaja Olli Vihma sekä peliohjelmoijien kouluttaja Lauri Ahmas kertovat, että Hukkaputki-projekti saatiin Taitotalon opiskelijoiden toteutettavaksi A-klinikkasäätiön aloitteesta. Kouluttajat veivät sen tarjolle 2D-opetusjakson aluksi. Projektiin lähti mukaan henkilöitä, joiden mielestä asia kuulosti kiinnostavalle.
Liisa Sauri on työskennellyt media- ja elokuva-alalla parikymmentä vuotta. Hänellä oli aikaisemmasta työelämästään kokemusta myös projektien vetämisestä. Siksi oli luonnollista, että hän otti projektin vetämisen vastuulleen.
Mirva Tulonen on aikaisemmin opiskellut ICT-alan insinööriksi, ja oli harjoitteluissaan päässyt tutustumaan peligrafiikan tekoon. Hän pääsi vetämään grafiikkatiimiä visuaalisten taitojensa perusteella.
A-klinikkasäätiö toimitti käsikirjoituksen, jonka mukaan peliä lähdettiin toteuttamaan. Pelin aiheita ovat esimerkiksi nuorten päihteiden käyttö, energiajuomien haitallisuus, steroidikokeilujen vaarat ja miten käsitellä itsetuhoisia ajatuksia tai ahdistusoireita.
– Mukana oli mielestäni aika rajuja ja isoja aiheita, Liisa Sauri toteaa.
Työryhmä iloitsee, että A-klinikkasäätiö luotti heihin pelin toteutuksessa. Harjoitustyöksi kokonaisuus oli melko isotöinen, mutta silti mahdollisuuksien rajoissa.
Pelin konseptointi ja tuotannon aikataulutus aloitti projektin
Taitotalon peligraafikko- ja peliohjelmoijakoulutusten ideana on, että opiskelijat toteuttavat opintojen aikana oikeita peliprojekteja. Näin he oppivat työskentelemään eri ammattilaisista koostuvana ryhmänä – niin työelämässäkin pelejä kehitetään.
Ennen varsinaisen tuotannon aloittamista työryhmä konseptoi ja aikataulutti projektin.
– Hukkaputki on niin sanottu branching narrative -peli, eli siinä lähdetään liikkeelle tietystä pisteestä, jonka jälkeen tarina voi edetä muutamaan eri suuntaan. Peli päättyy aina samalla tavalla, kertoo Liisa Sauri.
– Pelin tyyli on visual novel eli tarina kerrotaan kuvien kautta, ja sitä kuljetetaan eteenpäin tekstiruutujen avulla. Tyypillisesti pelaaja tekee valintoja, jotka vaikuttavat tarinan kulkuun, jatkaa Mirva Tulonen.
Visuaaliselta ilmeeltään peli haluttiin tehdä manga- tai anime-tyyliseksi. Nämä japanilaiset piirustustyylit ovat olleet viime vuosina nuorten keskuudessa suosittuja. Vaikutteita ulkoasuun saatiin myös Lofi Girl -Youtube-kanavan tyylistä. Lofi Girl on japanilaistyylillä piirretty animaatiohahmo, joka kuuntelee hip hop -musiikkia makuuhuoneessaan. Nuoret kuluttavat kanavaa esimerkiksi taustamusiikkina läksyjä tehdessään.
Kaiken kaikkiaan ulkoasua miettiessä työryhmä halusi puhutella nuorta kohderyhmää heitä inspiroivalla tyylillä ja kerronnalla.
Grafiikkavastaava huolehtii graafisen ilmeen yhtenäisyydestä
Peliä koodasi ja sen grafiikoita teki useampi henkilö. Erityisesti grafiikkapuolella oli tärkeää, että eri tekijöiden kädenjälki näyttää samalle, jolloin peli ilme saadaan pidettyä yhtenäisenä. Yhtenäisyys varmistettiin tekemällä referenssikuva yhdestä hahmosta, jonka mukaan muut rakennettiin.
– Referenssikuvaan lisäsin muistiinpanoja, että tällaista kynää käytin ja tämmöinen kynä Photoshopissa vastaa sitä kynää, Mirva Tulonen selventää.
Yksi pelin ulkoasun hienous on sävyn muuttuminen pelin edetessä. Koska peli alkaa aamulla, sävymaailma on vaaleanpunainen. Päivän mittaan sävyyn tulee syvyyttä ja se muuttuu liilan kautta sinisemmäksi iltaa kohden.
Pelialan kouluttajat toivovat lisää tosielämän harjoitustöitä
Hukkaputki-projekti oli haastava työ laajuutensa takia. 2D-opintojakso kesti vain pari kuukautta, ja sen aikana tekemisessä päästiin vasta alkuun. Opiskelijat saivat projektille lisää työaikaa tekemällä projektia koulutukseen kuuluvan työharjoittelun ajan. Asiakasprojekti sopi työharjoitteluksi varsin hyvin. A-klinikkasäätiö oli Taitotalon opiskelijoiden toteuttamaan Hukkaputki-peliin todella tyytyväinen ja muisti työryhmää pienellä huomionosoituksella tuotannon päätyttyä. A-klinikkasäätiö julkaisi pelin tammikuussa 2024 kolmena eri kieliversiona.
Vastuukouluttaja Olli Vihma kertoo, että Taitotalon pelikoulutuksiin toivotaan lisää vastaavanlaisia projekteja opiskelijoiden toteutettavaksi. Aidot työelämälähtöiset projektit ovat todella tärkeitä oppimisen näkökulmasta. Työharjoittelua koskevissa asioissa voitte olla yhteydessä suoraan koulutusasiantuntija Moa Konttilaan.
Pelialaa opiskellaan työelämää varten
Peli toimii erinomaisena työnäytteenä osaamisesta koulutuksen jälkeen. Mirva Tulonen ei ole vielä työelämässä, mutta hän toivoo löytävänsä pelialalta töitä. Myös Liisa Sauri kaavailee pystyvänsä tulevaisuudessa hyödyntämään työssään pelialan taitoja.
Hukkaputki-pelin työryhmä: Projektivastaava Liisa Sauri, grafiikkavastaava Mirva Tulonen, ohjelmointivastaava Riku Timonen. Graafinen tiimi: Susanna Liesko, Laura Parne ja Minna Hämäläinen. Kooditiimi: Mico Schalin, Angelina Kruchinina ja Aarne Leppäkoski.
Yläkuvassa on pelin hahmoja taustakollaasin päällä. Kuva: Mirva Tulonen.
Teksti: Minna Moshnikoff
Voit pelata Hukkaputki-peliä täällä: Hukkaputki-peli
Lisätietoja: Peligraafikko, media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto, pelituotannon toteuttaja