Peligrafiikan ja ohjelmoinnin opiskelijat tekivät harjoittelussa erityisryhmille pelejä Opiskelijatarina

Syksyllä 2023 Papunetissä aloitti harjoittelussa 12 Taitotalon peligrafiikan ja ohjelmoinnin opiskelijaa. Papunet sai uudistuneet pelit sivustolleen. Opiskelijat saivat arvokasta oppia saavutettavuudesta ja erityisryhmien huomioimisesta pelikehityksessä.

9.9.2024

Jenni Stolt

Papunet on Kehitysvammaliiton ylläpitämä verkkosivusto, joka välittää tietoa ja materiaalia kommunikoinnissa ja ymmärtämisessä tukea tarvitseville ihmisille, heidän läheisilleen ja ammattilaisille. Papunettiin kuuluu pelisivut, jotka sisältävät suosittuja tietokonepelejä. Pelit on suunnattu erityistä tukea tarvitseville ihmisille.  

Papunetin viestinnän ja kognitiivisen saavutettavuuden asiantuntija Jenni Stolt kertoo, että opiskelijoiden harjoitteluprojekti on onnistunut esimerkki siitä, miten nykyaikaisessa ammatillisessa koulutuksessa toteutuu työelämälähtöisyys. Stoltin mukaan pelien uudistushankkeessa huomioitiin erityisesti pelien helppokäyttöisyys ja kognitiivinen saavutettavuus. Peleistä haluttiin tehdä sellaisia, että niitä on helppoa pelata, vaikka lukemisen kanssa olisi vaikeuksia tai ohjeita ei lukisi ollenkaan. 

Stolt toimi opiskelijoiden harjoittelun ohjaajana. Hän jakoi opiskelijoille tietoa selkokielestä ja saavutettavuudesta. Stolt kertoo, että opiskelijat olivat koko harjoittelun ajan motivoituneita ja että he ottivat palautteen hienosti vastaan.  

–  Opiskelijat perehtyivät kognitiiviseen saavutettavuuteen ja selkokieleen. He oppivat huomioimaan kohderyhmän suunnitellessaan pelien visuaalisuutta ja käyttöliittymiä, Stolt kommentoi.  

– Esimerkiksi tunnettu Värityskirja-peli suunniteltiin täysin uudelleen. Ruoka-aika-pelissä sen sijaan säilytettiin alkuperäinen tyyli ja logiikka, mutta saavutettavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. 

Suosittua Ruoka-aika-peliä uudistettiin siten, että sen alkuperäinen tyyli ja logiikka säilytettiin, mutta saavutettavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. 

Työelämälähtöinen oppiminen monipuolistaa ammattiosaamista

Opiskelijat saivat harjoittelun aikana myös käytännön kokemusta etätyöskentelystä, joka on monessa paikassa tarvittava taito. Sen lisäksi, että opiskelijat oppivat työelämätaitoja, he saivat uudenlaista osaamista pelien kognitiivisen saavutettavuuden suunnittelusta.

Stolt korostaa, että vaikka toisen asteen ohjelmoinnin ja peligrafiikan opinnoissa ei opeteta erikseen erityisryhmien ja saavutettavuuden huomioimista, se on työelämässä koko ajan tärkeämpää. Tulevaisuudessa erityisen tuen tarpeet lisääntyvät ja niitä tunnistetaan entistä paremmin.

– Harjoittelussa opittiin lisäksi muun muassa projektinhallintaa, aikataulutusta sekä tiimityötä, vaikka työtä tehtiinkin pääasiassa etänä, Stolt sanoo.

Taitotalon opiskelijat uudistivat harjoittelussaan Papunetin Värityskirja-peliä. 

Koulutusyhteistyö hyödytti kaikkia osapuolia

Harjoittelun lopuksi pelit testattiin Papunetin käyttäjillä. Erityisluokissa ja erityisoppilaitoksissa uudistetut pelit saivat innostuneen vastaanoton.  

– Ne herättivät jopa ilon kiljahduksia, Stolt kertoo.

Uudistettuja pelejä on käytetty ahkerasti myös Papunetin pelisivuilla. Ne on otettu käyttäjäyhteisössä ja sosiaalisessa mediassa ilolla vastaan.

Stoltin mukaan Taitotalon peligrafiikan ja ohjelmoinnin opiskelijoiden harjoitteluprojekti Papunetissä on erinomainen esimerkki koulutuksen järjestäjän ja työnantajan yhteistyöstä. Yhteistyö palveli molempia osapuolia. Opiskelijat saivat harjoittelussa arvokasta kokemusta erityisryhmille suunnatun ja saavutettavan pelikehityksen parissa. Papunet ja sen käyttäjät saivat puolestaan uudistettuja, helposti lähestyttäviä pelejä. 

Katso lisätietoja peligraafikon opinnoista.

Katso lisätietoja peliohjelmoinnin opinnoista.

Tutustu Papunetin peleihin.

Teksti: Johanna Rautio 
Kuvat: Jenni Stoltin kuva Adel Rezapour ja muut kuvat Papunet